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Education as a Core Ministry of the Catholic Community

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorGellel, Adrian-Mario; Facultad de Educación, Universidad de Malta
dc.creatorImbarack, Patricia; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.date2016-10-28
dc.date.accessioned2020-03-02T17:11:36Z
dc.date.available2020-03-02T17:11:36Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/898
dc.identifier10.7764/PEL.53.2.2016.
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/133090
dc.descriptionLa razón central para realizar esta sección especial es reunir a estudiosos de distintos contextos para que reflexionen y compartan sus investigaciones sobre el aporte de la comunidad católica dentro de la esfera de la educación formal, principalmente en las áreas de la instrucción escolar y la educación religiosa. La comunidad católica siempre ha valorado a la educación como uno de sus ministerios esenciales (por ejemplo, ver Ef 4:1, 1 Cor 12:28-29, 2 Tim 2:2).  Desde sus inicios, esta misión fue tanto ad intra como ad extra.  Era un medio para que la comunidad creciera en su identidad y conciencia de la Palabra como forma de diálogo con el mundo.  Esto llevó a desarrollar reflexiones sobre la educación y la pedagogía, generando además ramificaciones dentro del propio ministerio de la educación. Van den Hoek (1997) sugiere que, ya a mediados del siglo II, varias iglesias domésticas dentro de las Iglesias de Roma, Alejandría y posiblemente también la de Jerusalén se habían convertido en iglesias escolares.  Los miembros de estas iglesias escolares se reunían alrededor de un hermano mayor (presbítero) que era también profesor (didaskalos) para estudiar las Escrituras, comer juntos y celebrar la Eucaristía.  Tanto Young (1997) como Markowski (2008) destacan la centralidad del ministerio de la enseñanza para construir una cultura cristiana.  En un tiempo en el que los cristianos eran una minoría dentro de una sociedad pluralista y pagana, la reflexión intelectual y pedagógica no se realizaba aislada de la literatura y el pensamiento de la cultura dominante.  En su diálogo con otras visiones de mundo, la Iglesia construyó su propia visión de mundo.  Fue precisamente en el acto pedagógico de la recuperación [de información], el diálogo con otros y la hermenéutica que los significados se esclarecieron y construyeron.  Asimismo, fue en esta empresa pedagógica que los educadores cristianos desarrollaron una sensibilidad a públicos diversos.  Puede observarse una muestra de la voluntad de dialogar y presentar una visión de mundo distinta a la predominante en la exposición de las enseñanzas del cristianismo por parte de Origen a la madre del emperador, Julia Mamaea, un buen tiempo antes de que el cristianismo fuera siquiera tolerado por el Imperio Romano (Van den Hoek 1997).A lo largo de los siglos, los estudiosos y los practicantes creyentes, como por ejemplo Agustín, Anselmo de Canterbury, Tomás de Aquino, Ignacio de Loyola, Huarte de San Juan, Juan Bautista de La Salle, Montessori y Milani, desarrollaron teorías y métodos pedagógicos dialogantes con el conocimiento ‘secular’ de su época.  Esta empresa no habría sido posible si a ellos no les hubiese apasionado la posibilidad de contribuir a la construcción del Reino de Dios en la tierra y si no hubiesen estado abiertos a explorar nuevas fronteras.  El pasado no debiera sólo llenarnos de orgullo, lo que sería jactancioso, sino que debiera recordarnos que la educación se halla en el centro de la misión y la identidad católica. Todo esto no habría sido posible si la Iglesia no se hubiera tomado a pecho su misión de ser verdaderamente la sal y luz de la tierra, y, en consecuencia, de dialogar y acompañar el viaje de la humanidad.  El punto más alto de esta voluntad de dialogar lo presentan los documentos del Concilio Vaticano II, específicamente en la Constitución Pastoral Gaudium et Spes (Concilio Vaticano II, 1965).  De hecho, es cuando la Iglesia adopta los desafíos del diálogo que logra hacer un aporte significativo a la humanidad.  Así, se entiende que la meta principal de la educación católica, así como la de la educación religiosa católica que se imparte en las escuelas, no es primariamente de naturaleza catequística, sino que constituye un modo de educar a la persona completa dentro de la realidad secular y de preparar el camino para el evangelio cristiano en el mundo. Durante los dos milenios, la lista de esfuerzos realizados para educar y crear una cultura de amor es impresionante.  La historia muestra que las escuelas de la Iglesia estaban a la vanguardia en la entrega de educación para los pobres y en el mejoramiento de los estándares [de vida] y el capital social de la sociedad.  En sus investigaciones, Greeley (1998) y Grace (2003) se refieren al aporte de las escuelas católicas para satisfacer las necesidades de las comunidades desfavorecidas, lograr excelencia académica y promover el liderazgo, la justicia social y los valores del espíritu comunitario y la solidaridad. Con el avance de la secularización en muchas partes del mundo, la identidad de la escuela católica y la Educación Religiosa en las escuelas dentro de una sociedad en constante cambio parece ser uno de los asuntos más recurrentes y apremiantes.  Un vistazo a las publicaciones internacionales recientes nos lleva a concluir que las aprehensiones con respecto a mantener un ethos católico en las escuelas de la Iglesia, así como la identidad de la Educación Religiosa, es una preocupación compartida por una variedad de personas en la mayor parte del mundo católico.  El asunto de la identidad es tan actual como recurrente y nunca quedará totalmente resuelto.  Es precisamente porque el contexto y la sociedad en general se hallan en continuo cambio que la identidad de la escuela católica y la naturaleza y las metas de la Educación Religiosa católica deben estar en permanente revisión.  Este desafío debiera ser asumido aclarando el lenguaje que guía este ministerio, volviendo a las raíces y definiendo lo que siempre ha sido propio de la misión e identidad de la comunidad creyente católica. En una época de globalización y comunicaciones digitales, las comunidades católicas esparcidas por el mundo deben estar a la altura de su vocación de catolicidad.  De hecho, sólo aceptando la universalidad en todas sus dimensiones la comunidad católica podrá redefinir su misión en y a través de la educación.  Como católicos, el origen étnico y la ubicación geográfica no debieran ser una barrera.  Por el contrario, debiéramos ver estas características como oportunidades para profundizar, a través de diferentes puntos de entrada, nuestra visión de la realidad según nos la anunciara Cristo.  Al hacerlo, debiéramos ser capaces de ayudar a restaurar la fragmentación existente en la comunidad humana, especialmente en el modo en que los humanos conceptualizamos el conocimiento y vivimos la realidad. La educación católica entrega formación a millones de estudiantes alrededor del mundo y deja su marca en muchas instituciones de estudios universitarios y escolares, por medio de las escuelas y universidades de la Iglesia, así como también en espacios de formación y reflexión pública.  Esta sección especial busca mostrar algunos ejemplos de evidencia de investigaciones asociadas con la educación católica. El primer artículo, escrito por Raby y Nocetti, Chile, trata exclusivamente de lo que el Papa Emérito Benedicto XVI llamara “emergencia educativa”, para describir las actitudes de los estudiantes hacia la evangelización escolar y explorar las percepciones de los profesores en esta área.  El debate actual en Chile, caracterizado por cuestionamientos continuos al sistema educacional, demuestra que, a pesar de los avances de las últimas décadas, existe un objetivo preocupante que no sólo debe ser resuelto, sino que debe ser respondido por medio de las características distintivas que ofrece la educación católica tanto en Chile como más allá de nuestras fronteras. Por supuesto, el objetivo final de la enseñanza escolar no es la evangelización, sino que es, tal como establece la Ley General de Educación en Chile, el desarrollo de las personas en todas sus dimensiones, incluyendo la esfera espiritual.  Para alcanzar este objetivo se ofrecen diversos proyectos educativos, dentro de los cuales se hallan los de tipo confesional y particularmente los de naturaleza católica.  Para un establecimiento educacional católico, la evangelización fomenta que los estudiantes y sus familias sigan un camino de fe.  Tal como establecieran los autores de la Iglesia, la escuela católica cumple con una función primordial, según la cual es el lugar donde por excelencia se transmiten el mensaje y el pensamiento cristianos (Sagrada Congregación para la Educación Católica, 1977). La riqueza del proyecto se basa en la originalidad de sus temas y en la necesidad de investigar empíricamente la actitud de la comunidad educativa hacia esta dimensión tan característica de la educación católica, la cual al mismo tiempo no es delineada específicamente del modo en que suele definirse. El segundo artículo presentado en esta edición es producto del trabajo realizado por Luisa Roa, Colombia, quien se refiere a la Educación Religiosa como asignatura obligatoria del currículum escolar, tema de un fuerte debate en muchos países actualmente. El artículo identifica una conciencia creciente sobre la pluralidad religiosa y cultural, la cual se entremezcla con las demandas emergentes de los pueblos originarios.  Esta situación presenta desafíos para muchos países latinoamericanos, especialmente aquellos donde predomina la religión católica. El cuestionamiento de Roa deja entrever cómo producir espacios para un diálogo fértil y real en el contexto de la educación escolar y en las escuelas católicas, el cual es altamente necesario para entregar respuestas a este nuevo ángulo en la educación escolar religiosa.  Sobre la base de este dilema, se examinan dos temas importantes: por una parte, las creencias religiosas de los estudiantes del Valle del Cauca; por otra, el diseño curricular de la Educación Religiosa como asignatura obligatoria en esta parte de Colombia.  Los hallazgos y conclusiones de este artículo son un recurso valioso para otros contextos multirreligiosos. Finalmente, “Laudato Si’ y la educación ecológica: Implicaciones para la educación católica”, de Leonardo Franchi, Escocia, plantea una interesante relectura de los conceptos de “humanismo integral” y “emergencia educativa”, la cual sugiere que podrían actualizarse y operacionalizarse a través de los términos “ecología humana” y “educación ecológica”.  Mediante la terminología y los conceptos de la educación ecológica, el Papa Francisco apunta a una prometedora área de estudio e identifica un perfil y un argumento para desarrollar la posibilidad de conectar la educación católica, en el contexto de las escuelas públicas, con instituciones predominantemente seculares. El estudio se acerca más a la educación religiosa en particular que a la educación católica en general, planteando un análisis interpretativo de las implicaciones de la educación católica y, específicamente, de los conceptos de la ecología humana en la escuela católica – como por ejemplo la actualización del humanismo integral – y la educación ecológica para resolver la emergencia educativa de maneras nuevas, destacando el apoyo prestado por diversos documentos Magisteriales que examinan cuestiones pedagógicas. El principal aporte de Franchi consiste en revitalizar y contextualizar el impacto que este concepto de educación ecológica ha tenido en la educación religiosa. Así, los artículos incluidos en esta sección especial contribuyen a nuestra comprensión de la educación religiosa y de la importancia de desarrollar investigación de clase mundial sobre la educación católica.  Los autores contribuyen a la creación de conocimiento en tres áreas relevantes en el debate público: la educación religiosa en un contexto plural, entregando lecturas claves que permiten su incorporación en buena parte de América Latina; la propuesta del actual Papa Francisco de una ecología humana, la cual nos permite considerar la educación desde una perspectiva amplia que refleja asuntos actuales como la sostenibilidad; y, finalmente, un enfoque local que reúne información a nivel nacional referida a las actitudes de profesores y estudiantes hacia el rol de la evangelización escolar en las escuelas.  Sin duda, los tres artículos incluidos representan un paso que ayuda a saldar la deuda del mundo académico para con la educación católica a nivel mundial.  Esperamos continuar apoyando la investigación aplicada en un campo fascinante e inexplorado que puede contribuir a la educación de muchos estudiantes en todo el planeta. Referencias Grace, G. (2003).  Educational studies and faith-based schooling: moving from prejudice to evidence-based argument.  British Journal of Educational Studies, 51(2), 149-167. Greeley, A. M. (1998).  The so-called failure of Catholic schools.  Phi Delta Kappan, 80(1), 24-25. Markowski, M. (2008).  Teachers in early Christianity.  Journal of Research on Christian Education, 17(2), 136-152. Concilio Vaticano II. (1965).  Pastoral Constitution of the Church in the Modern World Gaudium et spes.  Recuperado de: http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ ii_vatican_council/documents/vat-ii_cons_19651207_gaudium-et-spes_en.html Sagrada Congregación para la Educación Católica (1977).  La escuela católica.  Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19770319_catholic-school_sp.html Van den Hoek, A. (1997).  The “catechetical” school of early Christian Alexandria and its Philonic heritage.  Harvard Theological Review, 90(1), 59-87. Young, F. M. (1997).  Biblical exegesis and the formation of Christian culture.  Cambridge University Press. https://doi.org/10.7764/PEL.53.2.2016.1 es-ES
dc.descriptionThe main reason behind this special section is to bring together scholars from different contexts to reflect and share their research on the contribution of the Catholic community in the area of formal education, mainly in the areas of schooling and Religious Education. The Catholic community has always treasured education as one of its core ministries (see for instance Eph 4:1, 1Cor 12:28-29, 2 Tim 2:2).  From the very beginning, this mission was both ad intra and ad extra.  It was a means for the community to grow in its identity and awareness of the Word as well as a means of dialogue with the world.  This lead to the development of reflections on education and pedagogy as well as to ramifications within the very ministry of education. Van den Hoek (1997) suggests how already by the mid-second century, a number of house churches within the Churches in Rome, Alexandria, and possibly also in Jerusalem actually developed into school churches.  The members of these school churches gathered around an elder (presbyter) who was also a teacher (didaskalos) to study the Scriptures, to eat meals and to celebrate the Eucharist.  Both Young (1997) and Markowski (2008) point to the centrality of the teaching ministry in constructing a Christian culture.  At a time when Christians were a minority in a pluralistic and pagan society, Christian scholarly and pedagogical reflection was not done in isolation from the literature and thought of the prevailing culture.  In its dialogue with other worldviews, the Church constructed its own worldview.  It was precisely in the pedagogical act of retrieval, dialogue with others, and hermeneutics that meanings were elucidated and constructed.  Likewise, it was in this pedagogical endeavour that Christian educators developed a sensitivity towards different audiences.  A glimpse of the will to dialogue and to present a worldview that is different from the predominant one may be noted in the exposition of the teachings of Christianity by Origen to the mother of the emperor, Julia Mamaea, well before Christianity was even tolerated by the Roman empire (van den Hoek 1997). Over the centuries believing scholars and practitioners, such as Augustine, Anselm of Canterbury, Thomas Aquinas, Ignatius of Loyola, Huarte de San Juan, Jean Baptist de La Salle, Montessori, and Milani developed pedagogical theory and methods in dialogue with the ‘secular’ knowledge of the time.  Their endeavour would not have been possible were they not passionate about the possibility of contributing to the construction of the kingdom of God on earth and their openness to explore new frontiers.  The past should not only fill us with pride, that would be vainglorious, but it should, first and foremost remind us that education is at the core of Catholic mission and identity.All this would not have been possible had the Church not taken to heart its mission to be truly the salt and light of the earth and consequently, to dialogue and journey with humanity.  The apex of this will to dialogue is summed up in the documents of the Second Vatican Council and specifically in the Pastoral Constitution Gaudium et Spes (Second Vatican Council 1965).  Indeed, it is when the Church embraces the challenges of a dialogue that it can make a significant contribution to humanity.  It thus transpires that the main aim of Catholic education, as well as of Catholic Religious Education that occurs in schools is not primarily catechetical in nature but a means of educating the whole person within secular reality and to prepare the way for the Christian gospel in the world. Throughout these two millennia, the list of endeavours to educate and to create a culture of love is impressive.  History shows that Church schools and catholic educators were at the forefront in providing education for the poor and in raising standards and the social capital of society.  Through their research, Greeley (1998) and Grace (2003) point to the contribution of Catholic schools to meet the needs of the disadvantaged communities, to achieve academic excellence and to promote leadership, social justice and the values of community and solidarity. With the advance of secularisation in many parts of the world, the identity of the Catholic school, and Religious Education in schools within a continuously changing society seems to be one of the most recurring and pressing issues.  A cursory look at recent international publications leads to the conclusion that the apprehension about maintaining a Catholic ethos in Church schools as well as the identity of Religious Education is a concern shared by various in most part of the Catholic world.  The issue of identity is both topical and recurring and will never be fully settled.  Precisely because context and society at large are in continuous change, the identity of Catholic school and the nature and aims of Catholic Religious Education need to be constantly revisited.  This challenge should be taken on by clarifying the language that guides this ministry, by going back to the roots and define what has always been proper to the mission and identity of the Catholic believing community. In an age of globalisation and of digital communication, the Catholic communities spread around the globe are called to live up their vocation of catholicity.  Indeed, it is only by embracing universality in all its dimensions that the Catholic community may redefine its mission in and through education.  As Catholics, ethnicity and geographic locations should not be a barrier.  On the contrary they should be considered as opportunities to delve deeper, through different entry points, in the richness of reality as announced to us by Christ.  In so doing we should be able to contribute to restore the fragmentation that exist among the human community, and more so in the way humans conceptualize knowledge and live reality. Catholic education provides formation of millions of students around the world and seals many institutions of college and scholar education with its mark, through schools and church universities, and also in spaces of formation and public reflection.  This special section seeks to make visible some examples of evidence of investigation associated to Catholic education. The first article written by Raby and Nocetti, Chile, deals exclusively with the discussion, concerning what Saint Father emeritus Benedicto XVI called “Educative emergency”, in order to describe the attitudes that students had toward school evangelization  and explore the teachers’ perception in this area.  The current debate in Chile, characterized by constant questions about the educative system, demonstrates that in spite of the advances in the last decades, a worrisome objective exists which not only needs to be taken care of but must be answered by the distinctive features which Catholic education offers within Chile and beyond our country as well. Of course, the final goal of schooling is not evangelization, but is however, as the Chilean General Law of Education establishes, the development of people in all their dimensions, including the spiritual sphere.  To reach this objective diverse educative projects are offered, among them those of confessional and particularly Catholic character.  For a Catholic educational establishment, evangelization lures students and their families to follow a road of faith and just as the authors of the Church established, the Catholic school complies with a primordial function, wherefore by excellence it is the place where the Christian message and its thinking are transmitted (Sagrada Congregación para la Educación Católica, 1977).  The richness of the project lies in the originality of its themes and the necessity of empirically investigating the attitude of the educative community towards this dimension so typical of Catholic education, while at the same not being specifically outlined as it tends to be defined in common places. The second article presented in this edition comes from the work developed by Luisa Roa, Colombia, who addresses Religious Education as an obligatory subject of the educational curriculum, which is a topic of strong discussion today in many countries. The article finds the growing consciousness of the religious and cultural plurality, which is intertwined with the emerging demands of the native peoples.  It poses challenges for many Latin American countries, especially those in which the Catholic religion is predominant. Roa’s questioning gives us a glimpse of how to produce spaces for fertile and true dialogue in the schooling context and in the Catholic schools, highly demanded for providing  the answers to this new edge on religious school education.  From this quandary two big themes are tackled.  On one side, the religious beliefs of students in the Cauca Valley and the other, the curricular design of Religious Education as an obligatory curriculum subject in this area of Colombia.  The findings and conclusions in this article are a valuable provision for other multi-religious contexts. Finally, Laudato Si and Ecological Education:  Implications for Religious Education, by Leonardo Franchi, Scotland, offers an attractive re-reading of the concepts of “integral humanism” and “educative emergency” which suggests that these may be actualized and operationalized by its pair, “human ecology” and “ecological education”.  With the terminology and concept of ecological education Pope Francis points out a promising spotlight and identifies a profile and argument for developing the possibility of connecting Catholic education in the public school context with those predominantly secular. The study comes closer to Catholic education in general more than religious education in particular, embodying an interpretive analysis of the implications of Catholic education and in particular, the concepts of human ecology in the Catholic school – such as the actualization of integral humanism – and ecological education for resolving the educational emergency in new ways, by highlighting the support of diverse Magisterial documents that look at pedagogical questions. Franchi’s main contribution is revitalizing and contextualizing the impact that this concept of ecological education has produced on religious education. Thus, the articles in this special section contribute to the understanding of religious education and the importance of developing world-class research in Catholic education.  The authors contribute to the creation of knowledge from three aspects which are an important part of the public debate: religious education in a plural context, providing key readings allowing for its incorporation into much of  Latin America; the proposal of the present Pope Francis on a human ecology that helps us consider education from a comprehensive perspective, which reflects current issues such as sustainability; and finally, a local approach that raises evidence nationwide concerning the attitudes of teachers and students in the role of student evangelization in schools.  Undoubtedly, the three papers presented represent a step towards meeting the debt the academic world has with Catholic education in the world.  We hope to continue supporting applied research in a fascinating and unexplored field that can contribute to the Education of many students throughout the world.References Grace, G. (2003).  Educational studies and faith‐based schooling: moving from prejudice to evidence‐based argument.  British Journal of Educational Studies, 51(2), 149-167. Greeley, A. M. (1998).  The so-called failure of Catholic schools.  Phi Delta Kappan, 80(1), 24-25. Markowski, M. (2008).  Teachers in early Christianity.  Journal of Research on Christian Education, 17(2), 136-152. Second Vatican Council. (1965).  Pastoral Constitution of the Church in the Modern World Gaudium et spes.  Retrieved from: http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_cons_19651207_gaudium-et-spes_en.html Sagrada Congregación para la Educación Católica (1977).  La escuela católica.  Retrieved from http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19770319_catholic-school_sp.html Van den Hoek, A. (1997).  The “catechetical” school of early Christian Alexandria and its Philonic heritage.  Harvard Theological Review, 90(01), 59-87. Young, F. M. (1997).  Biblical exegesis and the formation of Christian culture.  Cambridge University Press.https://doi.org/10.7764/PEL.53.2.2016.1en-US
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dc.languagees
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/download/898/2941
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dc.sourcePensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana; Vol 53, No 2 (2016); 1-4en-US
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