• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

La competencia comunicativa y oral en la formación inicial de maestros

Comunicational and oral competences in initial teacher training

Author
Gràcia, Marta; Universitat de Barcelona

Adam, Ana Luisa; Universitat de Barcelona

Carbó, Maria; Universitat de Barcelona

Rouaz, Kholoud; Universitat de Barcelona

Astals, Marta; Universitat de Barcelona

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/1075
10.7764/PEL.55.2.2018.
Abstract
La enseñanza por competencias en la universidad supone nuevos retos. Este estudio presenta resultados de un estudio en el que se implementa una innovación docente en la formación inicial de maestros con relación al desarrollo de la competencia comunicativa y la lengua oral. El objetivo principal es identificar los cambios en las habilidades de los estudiantes de dos grupos del grado de maestro, uno de segundo curso y otro de cuarto curso, al introducirse una innovación docente con el propósito de contribuir a mejorar su competencia comunicativa y lingüística oral. Los instrumentos de evaluación utilizados son la Escala de valoración de la lengua oral en contexto escolar (EVALOE) (Gràcia et al., 2015) y una rúbrica relativa al texto argumentativo, que recoge 6 dimensiones (gestión de la interacción, multimodalidad, prosodia, coherencia, cohesión textual, argumentación, léxico). Los resultados ponen de manifiesto la adecuación de estos instrumentos tanto como recursos de innovación docente para la mejora de la competencia oral de los estudiantes, como de su evaluación. Los estudiantes de los dos grupos clase mejoran su competencia comunicativa y argumentativa en la mayoría de dimensiones, aunque se aprecian diferencias entre los grupos, debidas, entre otros aspectos, a las características de las asignaturas y a la manera como cada docente implementa la innovación.
 
The teaching by competences in the university supposes new challenges. This study shows results of a study in which a teaching innovation is implemented in the initial training of teachers in relation to the development of communicative competence and oral language. The main objective is to identify the changes in the abilities of the students of two groups of the teacher's degree, one of the second year and another of the fourth year, when introducing a teaching innovation with the purpose of contributing to improve their oral communicative and linguistic competence. The evaluation instruments used are the Assessment scale of oral language in school context (EVALOE) (Gràcia et al., 2015) and a rubric related to the argumentative text, which includes 6 dimensions (interaction management, multimodality, prosody, coherence, textual cohesion, argumentation, lexicon). The results show the adequacy of these instruments as well as teaching innovation resources for the improvement of the oral competence of the students, as well as their evaluation. The students of the two class groups improve their communicative and argumentative competence in most dimensions, although there are differences between the groups, due, among other aspects, to the characteristics of the subjects and to the way each teacher implements the innovation.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Vivienda, cambio poblacional y desplazamiento en un barrio en proceso de gentrificación. El caso de Sant Antoni (Barcelona) 

    López-Gay, Antonio; Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, España; Ortiz-Guitart, Anna; Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, España; Solana-Solana, Miguel; Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, España. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 48, núm. 143 (2022)
  • Deindustrialization and Crisis in the Post-Olympic Barcelona: ¿Towards a Dual City? 

    Sarasa, Sebastián; Universitat Pompeu Fabra; Porcel, Sergio; Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona; Navarro, Lara; Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona; Thiers, Jenniffer; Universitat de Barcelona. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 44, núm. 131 (2018)
  • Towards an Urban Agenda of the Common: A Case Study of the Political Demands of the Urban Commons in Barcelona 

    Cámara-Menoyo, Carlos; University of Warwick, Coventry, Reino Unido.; Vivas-Elias, Josep; Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, España.; Ribera-Fumaz, Ramón; Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, España.; León-Casero, Jorge; Universidad de Zaragoza, Zaragoza, España.. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 48, núm. 143 (2022)
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB