• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

The language of educators and preschool children in different classroom situations

El lenguaje de las educadoras y de los(as) niños(as) en distintas situaciones de aula

Author
Pizarro, Paulina; Universidad de Chile

Peralta, Nadia Soledad; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET UNR)

Audisio, Cynthia; Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental (CIIPME-CONICET)

Mareovich, Florencia; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET UNR)

Alam, Florencia; Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental (CIIPME-CONICET)

Peralta, Olga; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE-CONICET UNR)

Rosemberg, Celia Renata; Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental (CIIPME-CONICET), Universidad de Buenos Aires

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/1103
10.7764/PEL.56.1.2019.
Abstract
This research explores certain properties, like the quantity, syntactic complexity and lexical diversity of the speech of teachers and children in different classrooms situations in early childhood education. Specifically, it analyzes whether those properties configure differentiated language patterns according to the ongoing classroom activity. Forty seven interactions between medium-low and low socioeconomic status children and their teachers in public educational institutions of the Province of Entre Ríos, Argentina, were analyzed. A multivariate analysis that gathers techniques of factor analysis and classification was carried out. The results configured three classes: composed mostly of story-reading situations, with long turns by the teacher and syntactic complexity in the children; composed of corner play situations, where both the teacher and the children displayed a greater volume of speech; and constituted mainly by round situations, with an overall lower speech volume than the other two classes. With the exception of lexical diversity, the linguistic properties considered contributed to explain the particular configurations of the interchanges in the story reading, corner play and round situations. The results are discussed in light of the literature and the educational implications.
 
Esta investigación explora si ciertas propiedades como la cantidad, la complejidad sintáctica y la diversidad léxica del habla de maestras(os) y niños(as), configuran patrones de lenguaje diferenciados según distintas situaciones de aula de educación inicial. Para ello, se analizaron 47 situaciones de interacción entre alumnos(as) de nivel socioeconómico medio bajo y bajo y sus maestras en salas de establecimientos educativos públicos de la Provincia de Entre Ríos, Argentina. Se realizó un análisis multivariado que reúne técnicas de análisis factorial y de clasificación. Los resultados permitieron agrupar las situaciones en tres clases: compuesta mayormente por situaciones de lectura de cuentos, con turnos largos por parte de la maestra y mayor complejidad sintáctica en los(as) alumnos(as); compuesta por situaciones de juego de rincón, donde tanto la maestra como los(as) niños(as) desplegaron un mayor volumen de habla; y situaciones de ronda, en las que se identifica un volumen de habla menor que en las otras dos clases. Con excepción de la diversidad léxica, las propiedades lingüísticas consideradas contribuyeron a dar cuenta de las configuraciones particulares que asumen los intercambios en las situaciones de lectura de cuentos, ronda y juego de rincón. Se discuten los resultados a la luz de la literatura y de sus implicancias educativas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Analysis of a didactic device made by mathematics teacher student in a curse based on the research paradigm 

    Ana Rosa Corica; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Núcleo de Investigación en Educación en Ciencia y Tecnología (NIECyT) Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.; María Rita Otero; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Núcleo de Investigación en Educación en Ciencia y Tecnología (NIECyT) Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.. Perspectiva Educacional; Vol 55, No 2 (2016); 21-37
  • Ciencia y tecnología en Argentina: ¿libertad de investigación o planificación estatal? Debates en la revista Ciencia Nueva entre 1970 y 1972Ciencia y tecnología en Argentina: ¿libertad de investigación o planificación estatal? Debates en la revista Ciencia Nueva entre 1970 y 1972 

    Faierman, Florencia; Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación – Universidad de Buenos Aires / CONICET. Revista Akadèmeia; Vol. 17, Núm. 1 (2018): Julio-Agosto; 23-55
  • ASSOCIATION BETWEEN NAT2 POLYMORPHISMS WITH NON-SYNDROMIC CLEFT LIP WITH OR WITHOUT CLEFT PALATE IN ARGENTINA 

    Santos, María Rita; Instituto de Biología Celular y Molecular (IMBICE); Ramallo, Virginia; Instituto de Biología Celular y Molecular (IMBICE). CICPBA, CCT-CONICET-La Plata, La Plata, Argentina; Muzzio, Marina; Instituto de Biología Celular y Molecular (IMBICE). CICPBA, CCT-CONICET-La Plata, La Plata, Argentina; López Camelo, Jorge S.; Instituto de Biología Celular y Molecular (IMBICE). CICPBA, CCT-CONICET-La Plata, La Plata, Argentina CEMIC, Buenos Aires, Argentina; Bailliet, Graciela; Instituto de Biología Celular y Molecular (IMBICE). CICPBA, CCT-CONICET-La Plata, La Plata, Argentina. Revista Médica de Chile; Vol. 143, núm. 4 (2015): ABRIL 2015
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB