Digital Literacies and Practices From the Perspective of Youth Agency. Challenges for Education in Chile
Alfabetizaciones y prácticas digitales desde agencias juveniles. Desafíos para la educación en Chile.
Author
Valdivia, Andrea; Universidad de Chile
Brossi, Lionel; Universidad de Chile
Cabalin, Cristian; Universidad de Chile
Universidad Central
Pinto, Daniel; Universidad de Chile
Abstract
This article presents a discussion on digital literacy and the practices of Chilean schoolchildren and their possibilities of agency. Chile has the highest level of access to Information and Comunication Technologies (ICT) in Latin America, but also one of the most unequal educational systems. Both factors are evident in the assessments carried out in the country regarding the digital abilities of students. However, these measurements do not allow us to understand how these differences are expressed in terms of young people’s digital practices. This article proposes a conceptual articulation to make sense of and guide research on digital literacy, and also presents the results of an exploratory study of mixed design, aimed at characterizing the media practices and skills of adolescents from three educational institutions in Santiago, Chile. In a first quantitative phase, a questionnaire was applied to 143 cases, and then qualitative analysis workshops were carried out with a sample of 30 students. The quantitative results confirm differences in the use of ICTs according to socioeconomic status. The qualitative findings allow us to understand these differences and create a more complex definition of digital literacy in relation to youth practices and agencies. Este artículo presenta una discusión acerca de la alfabetización digital y las prácticas de jóvenes escolares chilenos y sus posibilidades de agencia. Chile tiene los niveles más altos de accesibilidad a las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en Latinoamérica, pero también uno de los sistemas educacionales más desiguales. Ambos factores quedan en evidencia en las evaluaciones realizadas en el país respecto de las habilidades digitales de los estudiantes chilenos. Sin embargo, estas mediciones no permiten comprender cómo se expresan estas diferencias en términos de las prácticas digitales juveniles. El artículo propone una articulación conceptual para dar sentido y orientar la investigación en torno a la alfabetización digital, al mismo tiempo que presenta resultados de un estudio exploratorio de diseño mixto, que tuvo como objetivo caracterizar las prácticas y habilidades mediáticas de adolescentes de tres establecimientos de la Región Metropolitana, Santiago, Chile. En una primera fase cuantitativa se aplicó un cuestionario a 143 casos, y luego se realizaron talleres de análisis cualitativos con una muestra de 30 estudiantes. Los resultados cuantitativos confirman las diferencias en el uso de las TIC según el nivel socioeconómico. Los hallazgos cualitativos permiten comprender estas diferencias y complejizar.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
LIVER TRANSPLANTATION IN A PATIENT WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS (HIV). CASE REPORT
Guerra, Juan Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile; Troncoso, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Ceballos, María Elena; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arrese, Marco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Barrera, Francisco; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Norero, Blanca; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Soza, Alejandro; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Rivas, Violera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Wolff, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Arias, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Cancino, Alejandra; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Torres, Javiera; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Briceño, Eduardo; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Jarufe, Nicolás; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Martínez, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile.; Benítez, Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile.. Revista Médica de Chile; Vol. 146, núm. 10 (2018): OCTUBRE 2018 -
CORRELATES OF PHYSICAL INACTIVITY. FINDINGS FROM THE CHILEAN NATIONAL HEALTH SURVEY 2009-2010
Díaz, Ximena; Grupo de Investigación Calidad de Vida, Universidad del Biobío, Chillán, Chile.; Garrido, Alexis; Departamento de Educación Física, Universidad San Sebastián, Concepción, Chile.; Martínez, María Adela; Instituto de Farmacia, Facultad de Ciencias, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Leiva, Ana María; 4. Instituto de Anatomía, Histología y Patología, Facultad de Medicina, Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile.; Álvarez, Cristian; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Ramírez-Campillo, Rodrigo; Departamento de Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile; Cristi-Montero, Carlos; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Rodríguez, Fernando; Grupo IRyS, Escuela de Educación Física, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile.; Salas-Bravo, Carlos; Departamento de Educación Física, Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.; Durán, Eliana; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Labraña, Ana María; Departamento de Nutrición y Dietética, Facultad de Farmacia, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.; Valdivia-Moral, Pedro; Universidad de Granada (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Zagalaz, María Luisa; Universidad de Jaén (España). Grupo de Investigación del PAIDI, HUM653, Innovación Didáctica en Actividad Física (IDAF); Aguilar-Farías, Nicolás; Departamento de Educación Física, Deporte y Recreación, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.; Celis-Morales, Carlos A; BHF Glasgow Cardiovascular Research Centre, Institute of Cardiovascular and Medical Science, University of Glasgow, Glasgow, United Kingdom, G2 8AT.. Revista Médica de Chile; Vol. 145, núm. 10 (2017): OCTUBRE 2017 -
Validación de la Escala Razones Para Vivir en Consultantes a Salud Mental de la Región Metropolitana de Chile
Echávarri, Orietta; Pontificia Universidad Católica de Chile; Morales, Susana; Pontificia Universidad Católica de Chile; Barros, Jorge; Pontificia Universidad Católica de Chile; Armijo, Iván; Universidad Gabriela Mistral; Larraza, Daniela; Universidad Gabriela Mistral; Longo, Antonella; Universidad Gabriela Mistral; Martin, Camila; Universidad Gabriela Mistral; Maino, María Paz; Pontificia Universidad Católica de Chile; Núñez, Catalina; Instituto Milenio para la Investigación en Depresión y Personalidad; Fischman, Ronit; Instituto Milenio para la Investigación en Depresión y Personalidad; Moya, Claudia; Universidad San Sebastián; Szmulewicz, Marta; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tomicic, Alemka; Universidad Diego Portales. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018)