• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Adapting a Technology Tool to Assess Executive Functions in Visually Impaired Children: Does Changing Modality Affect Their Ability to Discriminate?

La adaptación de una herramienta tecnológica para evaluar funciones ejecutivas en niños con discapacidad visual: ¿el cambio de modalidad afecta su capacidad de discriminación?

Author
Santa-Cruz, Catalina; Centro de Justicia Educacional

Hohlberg, Elisa; Centro de Justicia Educacional

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/1175
10.7764/PEL.56.2.2019.
Abstract
The auditory version of the Cats & Dogs test is an adaptation of the visual test that is used for the evaluation of children’s executive functions. The auditory version was created to assess preschoolers with moderate and profound visual impairment and students with typical development. Analysis indicates that the new test is not equivalent to the standardized version. Specifics analysis shows that the test discriminates in all phases against visually impaired and typically developed students and that this trend is reinforced by the result obtained in a third test (Digit Retention). The proposal is to use the auditory version with the visually impaired population and consider its application in older subjects to avoid the floor effect.
 
La prueba Gatos y Perros versión auditiva corresponde a una adaptación de la misma pruebaque se presenta en modalidad visual para la evaluación de las funciones ejecutivas de niños.La versión auditiva fue creada con el objetivo de evaluar a niños preescolares que presentandiscapacidad visual moderada y profunda y, eventualmente, a alumnos con desarrollo típico.Los análisis indican que la nueva prueba no es equivalente a la versión estandarizada. Elanálisis específico demuestra que la prueba discrimina en todas sus fases el rendimientoentre alumnos con discapacidad visual y desarrollo típico y que esta tendencia se ve reforzadapor el mismo resultado obtenido en una tercera prueba (Retención de dígitos). Se proponeutilizar la versión auditiva con la población con discapacidad visual y considerar su aplicaciónen sujetos de mayor edad para evitar el efecto suelo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB