CONTEXTUAL INTERFERENCE EFECT ON FUNDAMENTAL MOTOR SKILLS IN ADULTS
EFECTO DE LA INTERFERENCIA DE DESTREZAS MOTRICES FUNDAMENTALES EN ADULTOS
Author
Jimenez, Judith
Morera-Castro, Maria
Abstract
The aim of this study was to examine the contextual interference effect (CIE) on acquisition and transfer on fundamental motor skills (FMS) in adults. Seventeen men and women (M = 20.00 yr., SD = 2.09) were assessed in distance jump and overarm throw, at pretest and acquisition; and in strike for transfer test, 10 minutes after acquisition. They were randomly assigned into two groups: blocked practice (BP) and random practice (RP). The training period lasted 1 session. A 2 (group) by 2 (measurement) analysis of variance with repeated measures indicated a significant interaction was found for jump (p = 0.019). No significant interaction was found in throw. Both groups increased performance on both skills in acquisition test. In acquisition, RP was significantly better than BP on jump. No difference was found between groups in throw. A t-Student showed that RP performed better, on strike, than BP in the transfer test (p = 0.029). CIE was found in the transfer test in adults. RP is recommended for motor learning of FMS in adults. El objetivo del presente estudio fue examinar el efecto de la interferencia contextual (EIC) en patrones básicos de movimiento (PBM) en adultos. Diecisiete hombres y mujeres (M = 20.00 años, DE = 2.09), fueron evaluados en saltar a distancia y lanzar por encima del hombro en pretest y adquisición, y en batear en la prueba de transferencia, 10 minutos después de la adquisición. Las personas participantes fueron asignadas aleatoriamente a uno de dos grupos: práctica en bloque (PB) o aleatoria (PA). El entrenamiento tuvo una duración de una sesión. Al aplicar un ANOVA de 2 vías (grupo [2] x medición [2]) para cada destreza, se encontró una interacción significativa en saltar (p = 0.019), no así para lanzar. El grupo de PB y PA mejoraron significativamente el desempeño de las dos destrezas en la adquisición. En la medición de adquisición, en saltar, PA fue mejor que PB. No hay diferencia entre grupos en lanzar. La prueba t-Student indicó que en la prueba de transferencia el grupo de PA presentó un mejor desempeño en batear con respecto al PB (p = 0.029). En conclusión, los resultados apoyan la predicción EIC en la trasferencia en PBM en adultos. Se recomienda utilizar PA para un aprendizaje efectivo de los PBM en adultos.