Transforming religious education into a key to welcoming and integrating difference
Transformar la educación religiosa en clave de acogida e integración de la diferencia
Author
Ramos Zapata, Karina
Abstract
In the midst of the cultural transformations of globalized societies, religion emerges as a particularly relevant social space in promoting processes that facilitate the integration of diversity. Sociological studies, which link migration to religion, could provide key clues to the renewal of school religious education models that break with hegemonic logics, and allow the integration into the classroom of various Religious experiences. This text wants to contribute to the reflection on religious education and its formative contributions in the new plural context that surrounds it. En medio de las transformaciones culturales propias de sociedades globalizadas, la religión emerge como un espacio social particularmente relevante a la hora de impulsar procesos que faciliten la integración de la diversidad. Los estudios sociológicos que vinculan la migración con la religión podrían entregar pistas claves para la renovación de los modelos de educación religiosa escolar que rompan con lógicas hegemónicas y permitan la integración en el aula de las diversas experiencias religiosas. En este texto se quiere contribuir a la reflexión acerca de la educación religiosa y sus aportes formativos en el nuevo contexto plural que la rodea.