. Self-Secularization in new Sociocultural settings: Implications for religious education
La auto-secularización en los nuevos escenarios socioculturales: Implicancias para la educación religiosa
Author
Dockendorff, Cecilia
Abstract
Among the current profound t ra nsformations in Western Christia nit y, t wo emerging phenomena stand out that involve the relationship between science and religion and that anticipate a trend towards radical changes in the religious-spiritual sphere. Both phenomena originated two sociological investigations carried out between 2013 and 2019: “Self-secularization of Christian thought: a sociological observation of the structural and semantic transformations of the religious sphere in contemporary society” and “Neurosciences and self-secularization of Christianity: a scientific foundation for religiosity?”.
ftis article presents an overview of the results of these investigations, highlighting the concept of self- secularization as a process of de- construction of dogmatic-doctrinal language in order to preserve the core of the Christian message for new generations. It also highlights how neuroscientific studies on religious phenomena endorse and deepen this process of self-secularization within Christianity. The article tries to contribute to the understanding of the current sociocultural scenarios for the necessary updating of Religious Education. Entre las profundas transformaciones actuales en el cristianismo occidental destacan dos fenómenos emergentes que involucran la relación entre ciencia y religión y que anticipan una tendencia hacia cambios radicales en el ámbito religioso-espiritual. Ambos fenómenos originaron sendas investigaciones sociológicas realizadas entre 2013 y 2019: “Auto- secularización del pensamiento cristiano: una observación sociológica a las transformaciones estructurales y semánticas del ámbito religioso en la sociedad contemporánea” y “Neurociencias y auto-secularización del cristianismo: ¿un fundamento científico para la religiosidad?”.
Este artículo presenta una visión general de los resultados de dichas investigaciones, destacando el concepto de auto-secularización como un proceso de deconstrucción del lenguaje dogmático-doctrinal a fin de preservar lo central del mensaje cristiano para las nuevas generaciones. Asimismo, destaca cómo estudios neurocientíficos sobre fenómenos religiosos avalan y profundizan dicho proceso de auto-secularización al interior del cristianismo. El artículo intenta aportar a la comprensión de los actuales escenarios socioculturales para la necesaria actualización de la Educación Religiosa.