• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Systematic review of thinking skills in the classroom (2000-2013)

Revisión sistemática sobre habilidades de pensamiento en el aula (2000-2013);
Revisão sistemática de habilidades de pensamento em sala de aula (2000-2013)

Author
Villada Zapata, Johny

Chaves Castaño, Liliana

Jaramillo Ospina, Claudia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1992
10.4067/S0718-07052016000200021
Abstract
Since the second half of the twentieth century, there has been a growing interest in the use of learning methods to assess and encourage the development of thinking skills in the classroom instead of the vertical transmission of a specific content. This study takes 60 academic articles published between 2000 and 2013 which had thinking skills as the central topic and analyzes their level of evidence and grade of recommendation following the Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN). The main findings were: most studies are developed with empirical analytical approaches and quasi-experimental designs; there are a variety of stimulation programs and data collection instruments that hinder a systematic analysis of programs; there are very different samples and intervened population used; and, finally, most studies are located at average levels of evidence and grades of recommendation.
 
Desde la segunda mitad del siglo XX, hay un interés creciente por el uso de metodologías de aprendizaje que evalúen y estimulen el desarrollo de habilidades de pensamiento en el aula, en vez de la transmisión vertical de contenidos específicos. El presente estudio retoma 60 artículos académicos publicados entre 2000 y 2013 que tenían como tema central las habilidades de pensamiento, analizando su nivel de evidencia y grado de recomendación según los lineamientos del Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN). Como hallazgos principales se encontró que la mayoría de estudios siguen enfoques empírico-analíticos y diseños cuasi experimentales. Hay una gran variedad de programas de estimulación y de instrumentos de recolección de información que dificultan un análisis sistemático de los programas. Son muy diversas las muestras utilizadas y la población intervenida y, finalmente, la mayoría de estudios se ubican en niveles moderados de evidencia y grados de recomendación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB