• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

“Other” educative space and ecological knowledge: Exchange and collaborative consumption trade fairs in Chile

Espacios educativos “otros” y saberes ecológicos: Ferias de intercambio y consumo colaborativo en Chile;

Author
Yáñez-Duamante, Constanza

Oliva-Figueroa, Iván

Catalán-Verdugo, Gabriela

Moreno-Doña, Alberto

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6025
10.4067/S0718-07052019000100123
Abstract
The ambition set up as the unchanging present of the economic model, imposes regulations that privatize life and knowledge. However, as part of the tangible and intangible heritage of the peoples remains the decolonial resistance clashing against the interests of the capital. Thereupon, our interest in the barter as a sociopolitical practice which re-signifies the self-existence and the reciprocal social relationships. This article discusses the theory <-> practice of bartering as an “other” educative space, unveiling new ways of interpreting reality and transforming educational experiences, cleavingsocial structures based on ancestral cosmo-existences; as it is the case of “AntofaTrueke” in Antofagasta city, to the North of the country, and the “Valdivian Barter Network,” to the South of the country, which was created under the wing of a student and environmental civic movement.
 
La ambición instalada como presente inalterable de modelo económico, impone regulaciones que privatizan la vida y sus saberes. Del patrimonio tangible e intangible de los pueblos queda la resistencia decolonial contrapuesta a los intereses del capital. De ahí nuestro interés en el trueque, como práctica sociopolítica resignificante de auto-existencia y relaciones sociales recíprocas. Este artículo discute la relacionalidad teoría <-> praxis del trueque, como espacio educativo ‘otro’, develando nuevas formas de interpretar la realidad y transformar experiencias educativas, fisurando estructuras sociales en base a cosmoexistencias ancestrales, como es el caso de “AntofaTrueke” en la ciudad de Antofagasta, al norte de Chile y de la “Red Trueke” Valdivia, al sur del país, gestada en un movimiento estudiantil y ambiental ciudadano.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB