Show simple item record

Espacios educativos “otros” y saberes ecológicos: Ferias de intercambio y consumo colaborativo en Chile;

dc.creatorYáñez-Duamante, Constanza
dc.creatorOliva-Figueroa, Iván
dc.creatorCatalán-Verdugo, Gabriela
dc.creatorMoreno-Doña, Alberto
dc.date2019-06-28
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:40Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:40Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6025
dc.identifier10.4067/S0718-07052019000100123
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138604
dc.descriptionThe ambition set up as the unchanging present of the economic model, imposes regulations that privatize life and knowledge. However, as part of the tangible and intangible heritage of the peoples remains the decolonial resistance clashing against the interests of the capital. Thereupon, our interest in the barter as a sociopolitical practice which re-signifies the self-existence and the reciprocal social relationships. This article discusses the theory <-> practice of bartering as an “other” educative space, unveiling new ways of interpreting reality and transforming educational experiences, cleavingsocial structures based on ancestral cosmo-existences; as it is the case of “AntofaTrueke” in Antofagasta city, to the North of the country, and the “Valdivian Barter Network,” to the South of the country, which was created under the wing of a student and environmental civic movement.en-US
dc.descriptionLa ambición instalada como presente inalterable de modelo económico, impone regulaciones que privatizan la vida y sus saberes. Del patrimonio tangible e intangible de los pueblos queda la resistencia decolonial contrapuesta a los intereses del capital. De ahí nuestro interés en el trueque, como práctica sociopolítica resignificante de auto-existencia y relaciones sociales recíprocas. Este artículo discute la relacionalidad teoría <-> praxis del trueque, como espacio educativo ‘otro’, develando nuevas formas de interpretar la realidad y transformar experiencias educativas, fisurando estructuras sociales en base a cosmoexistencias ancestrales, como es el caso de “AntofaTrueke” en la ciudad de Antofagasta, al norte de Chile y de la “Red Trueke” Valdivia, al sur del país, gestada en un movimiento estudiantil y ambiental ciudadano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6025/7137
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 45 Núm. 1 (2019); 123-135en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 45 Núm. 1 (2019); 123-135es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.title“Other” educative space and ecological knowledge: Exchange and collaborative consumption trade fairs in Chileen-US
dc.titleEspacios educativos “otros” y saberes ecológicos: Ferias de intercambio y consumo colaborativo en Chilees-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record