• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Social skills and communication skills through art in youth with autism spectrum disorder (ASD)

Habilidades sociales y comunicativas a través del arte en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA)*

Author
Coy Guerrero, Luz

Padilla, Ernesto Martín

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1109
10.4067/S0718-07052017000200003
Abstract
This research aimed to establish if it is possible improving better communication skills and social interaction in young people with autism spectrum disorder (ASD) using art activities. We used the technique of participant observation through following up during art workshops. This is a longitudinal ethnographic method, with a qualitative approach. The study was conducted during a year, making quarterly cuts of evaluation. The information was registered in field diaries, and it was integrated through comparative arrays, and global arrays, comparing the results of the three cases. The participants were three students of an art school in Tunja, Colombia. The results showed that the young improved the communication process and the social interaction thanks to the contribution of the art as a pedagogic tool. It can be concluded that the techniques derived from art are useful to strengthen and improve communication and socialization skills in young people with ASD.
 
Esta investigación tuvo como objetivo establecer si es posible mejorar las habilidades comunicativas y la interacción social en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA), usando actividades artísticas. El método es etnográfico, longitudinal, con enfoque cualitativo. Se utilizó la técnica de observación participante, haciendo seguimiento durante talleres de arte. El estudio se desarrolló durante un año, haciendo cortes trimestrales de evaluación. La información se registró en diarios de campo, y se integró por medio de matrices comparativas y matrices globales, cotejando los resultados de los tres casos. Los participantes fueron tres estudiantes de una escuela de artes en Tunja, Colombia. Los resultados mostraron que los jóvenes mejoraron sus procesos de comunicación e interacción social gracias al aporte del arte como herramienta pedagógica. Se puede concluir que las técnicas derivadas del arte son útiles para fortalecer y mejorar las habilidades de comunicación y socialización en jóvenes con TEA.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB