Show simple item record

Habilidades sociales y comunicativas a través del arte en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA)*

dc.creatorCoy Guerrero, Luz
dc.creatorPadilla, Ernesto Martín
dc.date2017-12-15
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:41Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:41Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1109
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000200003
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138626
dc.descriptionThis research aimed to establish if it is possible improving better communication skills and social interaction in young people with autism spectrum disorder (ASD) using art activities. We used the technique of participant observation through following up during art workshops. This is a longitudinal ethnographic method, with a qualitative approach. The study was conducted during a year, making quarterly cuts of evaluation. The information was registered in field diaries, and it was integrated through comparative arrays, and global arrays, comparing the results of the three cases. The participants were three students of an art school in Tunja, Colombia. The results showed that the young improved the communication process and the social interaction thanks to the contribution of the art as a pedagogic tool. It can be concluded that the techniques derived from art are useful to strengthen and improve communication and socialization skills in young people with ASD.en-US
dc.descriptionEsta investigación tuvo como objetivo establecer si es posible mejorar las habilidades comunicativas y la interacción social en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA), usando actividades artísticas. El método es etnográfico, longitudinal, con enfoque cualitativo. Se utilizó la técnica de observación participante, haciendo seguimiento durante talleres de arte. El estudio se desarrolló durante un año, haciendo cortes trimestrales de evaluación. La información se registró en diarios de campo, y se integró por medio de matrices comparativas y matrices globales, cotejando los resultados de los tres casos. Los participantes fueron tres estudiantes de una escuela de artes en Tunja, Colombia. Los resultados mostraron que los jóvenes mejoraron sus procesos de comunicación e interacción social gracias al aporte del arte como herramienta pedagógica. Se puede concluir que las técnicas derivadas del arte son útiles para fortalecer y mejorar las habilidades de comunicación y socialización en jóvenes con TEA.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1109/1123
dc.rightsDerechos de autor 2017 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 2 (2017); 47-64en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 2 (2017); 47-64es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleSocial skills and communication skills through art in youth with autism spectrum disorder (ASD)en-US
dc.titleHabilidades sociales y comunicativas a través del arte en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA)*es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record