The teaching: axis and conceptions
LA ENSEÑANZA: EJES Y CONCEPCIONES;
Author
de la Cruz, Montserrat
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/275410.4067/S0718-07051998000100002
Abstract
This study proposes a conceptual distinction between the so called significance axis and the teacher’s conceptions. Meanwhile the first relate to the group of subjects, the conceptions are concerned with the subjects’ ideas. The axis emerge from lexicometric analysis of the teacher’s discourse, collected by recording their oral discourse in the classroom and by interviewing them. At the end, this study links the concept of significance axis with that of habitus in Bourdieu. El trabajo aporta una distinción conceptual entre lo que denominamos ejes de significación y concepciones de los docentes. Mientras los primeros corresponden a un conjunto de sujetos, las concepciones remiten a las ideas de cada uno de los sujetos que constituyen dicho colectivo. Los ejes se delimitan a partir del análisis lexicométrico de discursos de docentes recogidos en situación de entrevista y de desgrabaciones de los discursos orales en la sala de clase. Finalmente vincula el concepto de ejes de significación con el de habitus en Bourdieu.