• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Facilitators and barriers of the inclusion process in higher education: the perspective of tutors of Piane-UC program

Facilitadores y barreras del proceso de inclusión en educación superior: la percepción de los tutores del programa Piane-UC*

Author
Victoriano Villouta, Eugenia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/575
10.4067/S0718-07052017000100020
Abstract
Higher education represents greater opportunities for participation in society for people with disabilities. In this context, in order to promote the inclusion of pupils with sensory and motor disabilities Pontificia Universidad Católica de Chile develops the PIANE -UC program. The aim of this study is to identify and understand the facilitators and barriers of the inclusion of students with disabilities in the context of higher education from the perspective of the tutors that support students in this program. Through a qualitative approach in the form of case study, nine interviews were analyzed using Grounded Theory  methodology. This analysis revealed that an important aspect to consider is the conceptualization of disability, as bases upon this, the inclusive practices generated will be more or less appropriate.  
 
La educación superior representa mayores posibilidades de participación en la sociedad a personas con discapacidad. En este contexto, para favorecer la inclusión de alumnos con discapacidad motora y sensorial, la Pontificia Universidad Católica de Chile tiene el programa PIANE-UC. El objetivo del presente estudio es identificar y comprender los facilitadores y las barreras en la inclusión de alumnos con discapacidad en el contexto de la educación superior, desde la perspectiva de los alumnos tutores que brindan apoyo en este programa. Para ello, mediante un enfoque cualitativo en la modalidad de estudio de caso, se analizaron nueve entrevistas utilizando la metodología de Teoría Fundamentada. Este análisis reveló que un aspecto importante a considerar es la conceptualización que se tenga de la discapacidad, pues en función de ello se generarán prácticas más o menos inclusivas.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB