• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Analysis of the discourse of University professors in Class

EL ANALISIS DEL DISCURSO DE PROFESORES UNIVERSITARIOS EN LA CLASE;

Author
de la Cruz, Montserrat

Baudino, Virginia

Caino, Graciela

Ayastuy, Rosario

Ferrero, Teresa

Huarte, María F.

Palacio, Mónica

Reising, Ailín

Scheuer, Nora

Siracusa, Paula

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2894
10.4067/S0718-07052000000100001
Abstract
This is a study of the discourse university professors use in their classes. The corpus consists of twelve recorded classes by professors of Math, Biology, Physical Education and the Pedagogical Area. We analyse the speech acts taking place and the kinds of knowledge implied in each of them. Results show differences in the speech acts coinciding with differences in the professors' teaching conceptions as revealed by their answers to a written interview. Professors sustaining conceptions of teaching focussed on teachers' activity and transmission of knowledge use speech acts as expose, inquire, use of didactical resources and correct. In contrast, professors sustaining teaching conceptions focusses in the pupils' activity and facilitation of knowledge use speech acts as inquire, clarify and argue.
 
El trabajo se ocupa de las concepciones de enseñanza de profesores universitarios, que se infieren del análisis de sus discursos en clase. Con este propósito se identifican los actos de habla y el tipo de conocimiento implicado en cada uno de ellos. El análisis se lleva a cabo sobre 12 clases desgrabadas de distintos profesorados: matemática, biología y educación física y del área pedagógica. Los resultados muestran diferencias en los actos de habla que se corresponden con las diferencias en las concepciones de enseñanza. La enseñanza orientada hacia la actividad del docente y la transmisión de conocimientos se llevan a cabo en la clase a través del predominio de actos de habla como expone, indaga, usa recursos didácticos y corrige; en cambio, la enseñanza centrada en la actividad del alumno y la facilitación del acceso al conocimiento es la que utiliza entre los actos de habla: indaga, aclara, argumenta.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB