Show simple item record

EL ANALISIS DEL DISCURSO DE PROFESORES UNIVERSITARIOS EN LA CLASE;

dc.creatorde la Cruz, Montserrat
dc.creatorBaudino, Virginia
dc.creatorCaino, Graciela
dc.creatorAyastuy, Rosario
dc.creatorFerrero, Teresa
dc.creatorHuarte, María F.
dc.creatorPalacio, Mónica
dc.creatorReising, Ailín
dc.creatorScheuer, Nora
dc.creatorSiracusa, Paula
dc.date2018-05-24
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:45Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:45Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2894
dc.identifier10.4067/S0718-07052000000100001
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138670
dc.descriptionThis is a study of the discourse university professors use in their classes. The corpus consists of twelve recorded classes by professors of Math, Biology, Physical Education and the Pedagogical Area. We analyse the speech acts taking place and the kinds of knowledge implied in each of them. Results show differences in the speech acts coinciding with differences in the professors' teaching conceptions as revealed by their answers to a written interview. Professors sustaining conceptions of teaching focussed on teachers' activity and transmission of knowledge use speech acts as expose, inquire, use of didactical resources and correct. In contrast, professors sustaining teaching conceptions focusses in the pupils' activity and facilitation of knowledge use speech acts as inquire, clarify and argue.en-US
dc.descriptionEl trabajo se ocupa de las concepciones de enseñanza de profesores universitarios, que se infieren del análisis de sus discursos en clase. Con este propósito se identifican los actos de habla y el tipo de conocimiento implicado en cada uno de ellos. El análisis se lleva a cabo sobre 12 clases desgrabadas de distintos profesorados: matemática, biología y educación física y del área pedagógica. Los resultados muestran diferencias en los actos de habla que se corresponden con las diferencias en las concepciones de enseñanza. La enseñanza orientada hacia la actividad del docente y la transmisión de conocimientos se llevan a cabo en la clase a través del predominio de actos de habla como expone, indaga, usa recursos didácticos y corrige; en cambio, la enseñanza centrada en la actividad del alumno y la facilitación del acceso al conocimiento es la que utiliza entre los actos de habla: indaga, aclara, argumenta.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2894/3254
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2894/3877
dc.rightsDerechos de autor 2000 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Núm. 26 (2000); 9-23en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Núm. 26 (2000); 9-23es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleAnalysis of the discourse of University professors in Classen-US
dc.titleEL ANALISIS DEL DISCURSO DE PROFESORES UNIVERSITARIOS EN LA CLASEes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record