• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Iberian Peninsula and Latin America Secondary Teachers’ assumptions on Near Heritage to promote historical thinking

Concepciones del profesorado iberoamericano de Secundaria sobre la contribución del patrimonio local al desarrollo del pensamiento histórico

Author
Molina Puche, Sebastián

Ortuño Molina, Jorge

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1797
10.4067/S0718-07052017000400010
Abstract
There are few articles focused on non university teachers’ assumptions about heritage as a tool for history teaching. This fact doesn´t help to indentify likely bias that could block the use of heritage and its great potential in history classrooms. This paper is concerned with teachers’ assumptions about the combination of heritage and school history by using a survey among 290 high school history teachers from the Iberian Peninsula and Latin America. A statistical method (factor analysis) has been used to analyze the survey items measured in a Likert scale in software IBM-SPSS and software R. Firstly, the data was analyzed through an exploratory analysis, with Varimax rotation, to reduce the dimensions and a structural equation modelling was used to confirm the survey design. The factor analysis allows to point out two unobserved variables that are called “historical thinking skills” and “local heritage potential”. Some conclusions have been reached as the widespread assumption that heritage can be a great help for school history teaching as its use can promote historical thinking skills.
 
Son muy pocos los estudios existentes acerca de las concepciones del profesorado sobre el patrimonio como herramienta educativa. En este artículo pretendemos realizar una aproximación a esas concepciones a partir de las respuestas dadas a un cuestionario respondido por 290 profesores de Geografía e Historia de Secundaria de siete países iberoamericanos. Se ha aplicado una metodología cuantitativa con ítems valorativos medidos en la escala de Likert (utilizando los programas estadísticos IBM-SPSS y R), y se ha llevado a cabo una técnica de reducción de la dimensionalidad de los datos para realizar un análisis confirmatorio mediante un modelo de ecuaciones estructurales para comprobar si las dimensiones obtenidas se ajustaban al modelo teórico previamente propuesto. Este análisis nos ha permitido definir dos modelos: “modelo de pensamiento histórico” y “modelo de validez del patrimonio local”. Con ellos hemos podido alcanzar conclusiones tales como que el profesorado es consciente del valor didáctico del patrimonio para la formación del pensamiento histórico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB