Show simple item record

Concepciones del profesorado iberoamericano de Secundaria sobre la contribución del patrimonio local al desarrollo del pensamiento histórico

dc.creatorMolina Puche, Sebastián
dc.creatorOrtuño Molina, Jorge
dc.date2018-05-04
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:45Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:45Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1797
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000400010
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138674
dc.descriptionThere are few articles focused on non university teachers’ assumptions about heritage as a tool for history teaching. This fact doesn´t help to indentify likely bias that could block the use of heritage and its great potential in history classrooms. This paper is concerned with teachers’ assumptions about the combination of heritage and school history by using a survey among 290 high school history teachers from the Iberian Peninsula and Latin America. A statistical method (factor analysis) has been used to analyze the survey items measured in a Likert scale in software IBM-SPSS and software R. Firstly, the data was analyzed through an exploratory analysis, with Varimax rotation, to reduce the dimensions and a structural equation modelling was used to confirm the survey design. The factor analysis allows to point out two unobserved variables that are called “historical thinking skills” and “local heritage potential”. Some conclusions have been reached as the widespread assumption that heritage can be a great help for school history teaching as its use can promote historical thinking skills.en-US
dc.descriptionSon muy pocos los estudios existentes acerca de las concepciones del profesorado sobre el patrimonio como herramienta educativa. En este artículo pretendemos realizar una aproximación a esas concepciones a partir de las respuestas dadas a un cuestionario respondido por 290 profesores de Geografía e Historia de Secundaria de siete países iberoamericanos. Se ha aplicado una metodología cuantitativa con ítems valorativos medidos en la escala de Likert (utilizando los programas estadísticos IBM-SPSS y R), y se ha llevado a cabo una técnica de reducción de la dimensionalidad de los datos para realizar un análisis confirmatorio mediante un modelo de ecuaciones estructurales para comprobar si las dimensiones obtenidas se ajustaban al modelo teórico previamente propuesto. Este análisis nos ha permitido definir dos modelos: “modelo de pensamiento histórico” y “modelo de validez del patrimonio local”. Con ellos hemos podido alcanzar conclusiones tales como que el profesorado es consciente del valor didáctico del patrimonio para la formación del pensamiento histórico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1797/1880
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 185-202en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 185-202es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleIberian Peninsula and Latin America Secondary Teachers’ assumptions on Near Heritage to promote historical thinkingen-US
dc.titleConcepciones del profesorado iberoamericano de Secundaria sobre la contribución del patrimonio local al desarrollo del pensamiento históricoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record