• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Social representations of the evaluation process from the perspective of 1st grade teachers belonging to urban municipal schools of Quilpué

Representaciones sociales sobre el proceso evaluación desde la mirada de docentes de 1° Año Básico en establecimientos municipalizados urbanos de la comuna de Quilpué;
Representações sociais do processo de avaliação a partir da perspectiva dos professores de 1° ano Básico, pertencentes a escolas municipalizadas urbanas do municipio de Quilpué

Author
Torres, Ana María

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2621
10.4067/S0718-07052013000100017
Abstract
This study is a qualitative research on the speech of a group of 1st grade teachers and the social representations and beliefs in which their assessment is based. The results showed that decisions on evaluative procedures are based on structural and organizational elements from the school and the educational system, as well as some aspects belonging to the teachers training process, and the school and family culture which restrict the approaching of diversity and inclusion. Some emotional factors which favor the assessment - learning achievement were identified on the teachers, but also some factors which might involve a risk of professional strain. It was confirmed that the decision of school repetition is founded on conceptions that exceed the low learning achievements. Finally, we present some conditions to improve assessment processes in 1st grade.  
 
El presente estudio consiste en una investigación cualitativa a partir del discurso de un grupo de docentes de 1° Año Básico sobre las creencias y representaciones sociales en las que basan sus prácticas evaluativas. Los resultados evidenciaron que, a la base de las decisiones tomadas sobre los procedimientos evaluativos, existen elementos estructurales y organizacionales de la escuela y del sistema educativo, aspectos de la formación docente y elementos de la cultura escolar y familiar que limitan el abordaje de la diversidad y la inclusión. Se identificaron factores emocionales de las docentes que favorecen el proceso evaluación-logros de aprendizajes y otros que involucran riesgo de un desgaste profesional. Se constató que la decisión de repitencia es tomada a partir de concepciones que van más allá de los bajos logros de aprendizaje. Finalmente, se concluyen condiciones para mejorar procedimientos de evaluación en 1° Año Básico.  
 
A partir do discurso de um grupo de professores de 1° ano Básico, trata-se de pesquisa qualitativa sobre as crenças e representações sociais nas quais baseias práticas avaliativas de esses professores. Resultados evidenciaram que nas bases das decisões tomadas sobre os procedimientos avaliativos, há elementos estruturais e organizacionais da escola e do sistema educativo, aspectos da formacáo docente e elementos da cultura escolar e familiar que limitam a abordagem da diversidade e da inclusáo. Foram identificados fatores emocionais das professoras que favorecem o processo avaliativo - conquistas de a aprendizagens e outros que envolvem risco de desgaste profissional. Verificou-se que a decisão de repetência é tomada a partir das concepções que vão além do rendimiento escolar baixo. Finalmente, conclue-se sobre condições para melhorar procedimentos avaliativos no 1° ano Básico.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB