• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Teaching mathematics in a complex system: Teacher educators in universities in Chile

Enseñando matemáticas a futuros profesores en un sistema complejo: Formadores de profesores en universidades de Chile;

Author
Radovic, Darinka

Peñafiel, Bernardita

San Martín, Ana N.

Bustos, Sofía

Martinez, Salomé

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4223
10.4067/S0718-07052018000300101
Abstract
Although teacher educators are central in improving initial teacher education, there has been little attention into this actor both in international and Latin American research. This paper reports an exploratory qualitative study on the experiences of teacher educators enacting their roles and corresponding identities in different university contexts in Chile. It explores particularly how teacher educators from 18 universities describe their roles in these settings and how the experience of different access to resources and support impact their professional identities. It suggests that providing with support for implementing multiple roles can have a positive impact in teacher educators approach to their roles and change and that even experienced teachers can feel lacking experience when they are unsupported.
 
Aún cuando el rol de formadores de profesores es central en la generación de mejoras en la formación inicial docente, ha existido poca atención destinada a este actor tanto en investigación internacional como en Latinoamérica y Chile. Este paper reporta los resultados de un estudio cualitativo que explora experiencias de formadores de profesores de matemáticas en el ejercicio de roles e identidades correspondientes en diferentes contextos universitarios en Chile. En particular, explora cómo formadores de 18 universidades describen sus roles en estos contextos, y cómo la experiencia de acceso a recursos y apoyo impacta sus identidades profesionales. El artículo concluye sugiriendo que proveer apoyo y libertad para el ejercicio de múltiples roles puede tener un impacto positivo en el acercamiento de los formadores a su labor y a situaciones de cambio, y que incluso formadores con larga experiencia se pueden sentir inexperimentados cuando no perciben apoyos institucionales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB