• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

University as an educational trajectory rupture: transition experience of Professional Technical High School graduates that enter to Universidad de Chile’s Programa de Bachillerato

La universidad como ruptura en la trayectoria educativa: experiencias de transición de estudiantes egresados de Enseñanza Media Técnico Profesional que ingresan al Programa Académico de Bachillerato de la Universidad de Chile;

Author
López Cárdenas, Irina

Mella Luna, Julio

Cáceres Valenzuela, Gabriela

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4233
10.4067/S0718-07052018000300271
Abstract
This study explores the transition experience to the university of Professional Technical High School (PTHS) graduates who enter to Programa de Bachillerato, Universidad de Chile. The process of transition to the university of 6 freshmen students of Bachillerato in 2017 was investigated through semi-structured interviews. The results show: i) that admission to the university means a Rupture in the Trajectory of the student. From the possibility of entering the university, he must redefine his life project and build strategies to face the new scenario ii) that, at admission, PTHS student does not have the cultural-academic and social capital needed to successfully face university and iii) that the university institution needs to implement changes to meet the needs of students graduating from PTHS and first university generation.
 
El presente estudio explora la experiencia de transición a la universidad de estudiantes egresados de Enseñanza Media Técnico Profesional (EMTP) que ingresan al Programa Académico de Bachillerato de la Universidad de Chile. Mediante entrevistas semiestructuradas realizadas a 6 estudiantes que cursaban el primer año en el Programa el año 2017, se indagó su proceso de transición a la universidad. Los resultados dan cuenta de: i) que el ingreso a la universidad significa un Quiebre de Trayectoria del estudiante. Dada la posibilidad de ingresar a la universidad, el estudiante debe redefinir su proyecto de vida y construir estrategias para afrontar este nuevo escenario, ii) que el estudiante EMTP al momento del ingreso no posee los capitales cultural-académicos y sociales necesarios para enfrentarse exitosamente a la universidad y iii) que la institución universitaria requiere implementar cambios para responder a las necesidades de los estudiantes egresados de EMTP y primera generación universitaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB