A methodological wholistic alternative for students of the career of Language and Literature of the Universidad Católica Boliviana
ALTERNATIVA METODOLOGICA HOLISTICA PARA ESTUDIANTES DE LA CARRERA DE LENGUA Y LITERATURA DE LA UNIVERSIDAD CATOLICA BOLIVIANA;
Author
Toro de Vargas, María Cristina
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/275910.4067/S0718-07051998000100003
Abstract
The work refers to the application of the wholistic methodology in the learning process of students of the Career Language and Literature at the Universidad Católica Boliviana, Cochabamba, Bolivia. The following instruments were applied at the beginning and at the end of the course: Style of Learning and Thinking (Torrance et al.) and Learning Style Inventory (Kolb). Several activities were planned, according to the methodology. The experimental group showed, at the end of the process, a noticeable advance in whole brain activities. The same subjects showed better results and satisfaction in their learning. The wholistic methodology is an objective response in the achievement of an integral education. El trabajo refiere la aplicación de una metodología holística en el proceso de enseñanza-aprendizaje de estudiantes de la carrera de Lengua y Literatura de la Universidad Católica Boliviana de Cochabamba, Bolivia. Se aplicaron, al inicio y al término del curso, los siguientes instrumentos: Style of learning and thinking de Torrance et al. y Learning Style Inventory, de Kolb. Se planificaron diversas unidades de acuerdo a la metodología prevista. El grupo experimental mostró, al término del proceso, un notable avance en habilidades que incluyen al cerebro total. Los mismos sujetos mostraron un mayor rendimiento y satisfacción en su aprendizaje. Consideran a la propuesta metodológica holística como una respuesta concreta y de variada aplicabilidad para el logro de una educación integral.