• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

A pedagogical strategy effect on metacognitive development of Chilean adolescents

Efecto de una estrategia pedagógica sobre el desarrollo metacognitivo de adolescentes chilenos;

Author
Osses Bustingorry, Sonia Eliana

Carrasco Delgado, Laura Eliana

Gálvez Nieto, José Luis

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3599
10.4067/S0718-07052018000100069
Abstract
This article, based on mixed research, presents the advances generated in the metacognitive development of Chilean students from a pedagogical intervention in Biology. In the quantitative field – the results being included in the article – we used a quasi-experimental design that consisted of an initial evaluation of the students’ metacognition (pre-test); a pedagogical intervention, the final evaluation (post-test). The development of metacognition was determined from the difference between the final and initial measurements. The results obtained showed that, of the six metacognitive dimensions analyzed, five presented significant differences after the pedagogical intervention. The evaluation of its magnitude indicated that the five dimensions mentioned above showed a large difference, according to the scale of Morales (Morales 2008). Knowledge presents the greatest distance between the pre-test and post-test measurement (d = 2.45), then the Evaluation dimension (d = 2.03), next Planning (d = 1.63), Strategies (d= 1.04) and finally, Control-Supervision (d = .62).
 
En este artículo, basado en una investigación mixta, se presentan los avances generados en el desarrollo metacognitivo de estudiantes chilenos, a partir de una intervención pedagógica en Biología. En el ámbito cuantitativo – cuyos resultados incluye el artículo – se utilizó un diseño cuasi experimental que consistió en evaluación inicial de la metacognición en los estudiantes (pretest), intervención pedagógica, y evaluación final (postest). El desarrollo de la metacognición correspondió a la diferencia entre las mediciones final e inicial. Los resultados obtenidos mostraron que, de las seis dimensiones metacognitivas analizadas, cinco presentaron diferencias significativas. La evaluación de su magnitud indicó que las cinco dimensiones señaladas mostraron una diferencia grande, según la escala de Morales (Morales 2008). Conocimiento, presenta la mayor distancia entre la medición pre-test y post-test (d = 2.45), le sigue la dimensión Evaluación (d = 2.03), luego Planificación (d = 1.63), Estrategias (d = 1.04) y, finalmente, Control-Supervisión (d = .62).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB