Show simple item record

Efecto de una estrategia pedagógica sobre el desarrollo metacognitivo de adolescentes chilenos;

dc.creatorOsses Bustingorry, Sonia Eliana
dc.creatorCarrasco Delgado, Laura Eliana
dc.creatorGálvez Nieto, José Luis
dc.date2018-10-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:12:58Z
dc.date.available2020-07-09T21:12:58Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3599
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000100069
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138831
dc.descriptionThis article, based on mixed research, presents the advances generated in the metacognitive development of Chilean students from a pedagogical intervention in Biology. In the quantitative field – the results being included in the article – we used a quasi-experimental design that consisted of an initial evaluation of the students’ metacognition (pre-test); a pedagogical intervention, the final evaluation (post-test). The development of metacognition was determined from the difference between the final and initial measurements. The results obtained showed that, of the six metacognitive dimensions analyzed, five presented significant differences after the pedagogical intervention. The evaluation of its magnitude indicated that the five dimensions mentioned above showed a large difference, according to the scale of Morales (Morales 2008). Knowledge presents the greatest distance between the pre-test and post-test measurement (d = 2.45), then the Evaluation dimension (d = 2.03), next Planning (d = 1.63), Strategies (d= 1.04) and finally, Control-Supervision (d = .62).en-US
dc.descriptionEn este artículo, basado en una investigación mixta, se presentan los avances generados en el desarrollo metacognitivo de estudiantes chilenos, a partir de una intervención pedagógica en Biología. En el ámbito cuantitativo – cuyos resultados incluye el artículo – se utilizó un diseño cuasi experimental que consistió en evaluación inicial de la metacognición en los estudiantes (pretest), intervención pedagógica, y evaluación final (postest). El desarrollo de la metacognición correspondió a la diferencia entre las mediciones final e inicial. Los resultados obtenidos mostraron que, de las seis dimensiones metacognitivas analizadas, cinco presentaron diferencias significativas. La evaluación de su magnitud indicó que las cinco dimensiones señaladas mostraron una diferencia grande, según la escala de Morales (Morales 2008). Conocimiento, presenta la mayor distancia entre la medición pre-test y post-test (d = 2.45), le sigue la dimensión Evaluación (d = 2.03), luego Planificación (d = 1.63), Estrategias (d = 1.04) y, finalmente, Control-Supervisión (d = .62).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3599/4472
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 69-88en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 69-88es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleA pedagogical strategy effect on metacognitive development of Chilean adolescentsen-US
dc.titleEfecto de una estrategia pedagógica sobre el desarrollo metacognitivo de adolescentes chilenoses-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record