A pedagogical strategy effect on metacognitive development of Chilean adolescents
Efecto de una estrategia pedagógica sobre el desarrollo metacognitivo de adolescentes chilenos;
dc.creator | Osses Bustingorry, Sonia Eliana | |
dc.creator | Carrasco Delgado, Laura Eliana | |
dc.creator | Gálvez Nieto, José Luis | |
dc.date | 2018-10-05 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:12:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:12:58Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3599 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052018000100069 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138831 | |
dc.description | This article, based on mixed research, presents the advances generated in the metacognitive development of Chilean students from a pedagogical intervention in Biology. In the quantitative field – the results being included in the article – we used a quasi-experimental design that consisted of an initial evaluation of the students’ metacognition (pre-test); a pedagogical intervention, the final evaluation (post-test). The development of metacognition was determined from the difference between the final and initial measurements. The results obtained showed that, of the six metacognitive dimensions analyzed, five presented significant differences after the pedagogical intervention. The evaluation of its magnitude indicated that the five dimensions mentioned above showed a large difference, according to the scale of Morales (Morales 2008). Knowledge presents the greatest distance between the pre-test and post-test measurement (d = 2.45), then the Evaluation dimension (d = 2.03), next Planning (d = 1.63), Strategies (d= 1.04) and finally, Control-Supervision (d = .62). | en-US |
dc.description | En este artículo, basado en una investigación mixta, se presentan los avances generados en el desarrollo metacognitivo de estudiantes chilenos, a partir de una intervención pedagógica en Biología. En el ámbito cuantitativo – cuyos resultados incluye el artículo – se utilizó un diseño cuasi experimental que consistió en evaluación inicial de la metacognición en los estudiantes (pretest), intervención pedagógica, y evaluación final (postest). El desarrollo de la metacognición correspondió a la diferencia entre las mediciones final e inicial. Los resultados obtenidos mostraron que, de las seis dimensiones metacognitivas analizadas, cinco presentaron diferencias significativas. La evaluación de su magnitud indicó que las cinco dimensiones señaladas mostraron una diferencia grande, según la escala de Morales (Morales 2008). Conocimiento, presenta la mayor distancia entre la medición pre-test y post-test (d = 2.45), le sigue la dimensión Evaluación (d = 2.03), luego Planificación (d = 1.63), Estrategias (d = 1.04) y, finalmente, Control-Supervisión (d = .62). | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3599/4472 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 69-88 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 69-88 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | A pedagogical strategy effect on metacognitive development of Chilean adolescents | en-US |
dc.title | Efecto de una estrategia pedagógica sobre el desarrollo metacognitivo de adolescentes chilenos | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}