• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Meaning of Central Limit Theorem in University Statistics and Probability Textbooks

SIGNIFICADO DEL TEOREMA CENTRAL DEL LIMITE EN TEXTOS UNIVERSITARIOS DE PROBABILIDAD Y ESTADÍSTICA;

Author
Alvarado, Hugo

Batanero, Carmen

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3302
10.4067/S0718-07052008000200001
Abstract
In this paper we analyse the presentation of the central limit theorem in a sample of statistics textbooks for engineers. Our work is based on a theoretical model on the meaning of mathematical objects. The more employed textbooks in Chile present a great wealth of language, tools for solving problems, asso-ciated representations, problems fields and arguments that confer a great complexity and allow several quite different presentations for the students. As a consequence of such an analysis we infer some criteria for the future designing of teaching proposals, like the implementation of different formulations and representations of the sum of random variables according to its nature and in an increasing order of complexity.  
 
En este trabajo se analiza la presentación del teorema central del límite en una muestra de libros de textos de estadística destinados a la formación de ingenieros. Siguiendo un modelo teórico sobre el significado de un objeto matemático, los textos más utilizados en la enseñanza a ingenieros en Chile muestran una gran riqueza de lenguaje, herramientas de resolución de problemas, conceptos asociados, propiedades y tipos de argumentos que le confieren una gran complejidad y posibilita presentaciones muy diferentes a los alumnos. Como consecuencia se deducen algunos criterios para el diseño de futuras propuestas de enseñanza, como la implementación de diferentes formulaciones y representaciones de la suma de variables aleatorias según su naturaleza, en orden creciente de complejidad.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB