• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

School accountability policies: A debate based on international literature and the Chilean situation

Políticas de responsabilización por desempeño escolar: Un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno;
Responsabilidade política para o desempenho escolar: Uma discussão da literatura internacional e o caso chileno

Author
Falabella, Alejandra

de la Vega, Luis Felipe

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1997
10.4067/S0718-07052016000200023
Abstract
Chile has entered into a stage that consolidates a model of high-stake accountablity through the setup of the National Quality Assurance System. This paper offers a conceptual analysis of the assumptions and components at play in the mentioned policy. In addition, the analysis of a relevant body of international and national research is presented as a review of publications in scientific journals (Scopus, ISI) for the past 10 years, plus books and other works by key authors. In total 171 documents were considered. The paper concludes that, despite the high expectations of accountability policies, there are critical issues that challenge the expected benefits. Additionally, the notion of “accountability” is opened and diversified, in order to rethink the Quality Assurance schema in Chile and, hence, expand the policy imaginary in education for future transformations.
 
Con la instalación del Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad, Chile ha entrado en una etapa que consolida un modelo de responsabilización por desempeño. Este artículo ofrece un análisis conceptual de los supuestos y componentes en juego de este enfoque, así como de los principales resultados de investigaciones, tanto a nivel internacional como nacional. Para este fin se realizó una revisión de publicaciones en revistas científicas (Scopus, ISI) de los últimos 10 años y de libros y otros textos de autores clave; en total se consideraron 171 documentos. El artículo concluye que, a pesar de las altas expectativas de las políticas referidas, hay significativos nudos críticos que ponen en cuestión los beneficios esperados. Adicionalmente, se propone una diversificación de las concepciones sobre “rendición de cuentas”, con el fin de ampliar los imaginarios políticos en educación y repensar el sistema de aseguramiento de la calidad en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB