• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Pedagogical interactions and students perception at Chilean schools with improvement trajectories: an exploratory approach

Interacciones pedagógicas y percepción de los estudiantes en escuelas chilenas que mejoran: una aproximación exploratoria;

Author
Godoy Ossa, Felipe

Varas Scheuch, Leonor

Martínez Videla, María

Treviño, Ernesto

Meyer, Alejandra

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2061
10.4067/S0718-07052016000400008
Abstract
This article explores the characteristics of pedagogical interactions in math classes of Chilean schools with improvement trajectories, which are contrasted with other classrooms in the same educational level. The study uses two instruments, the external and standardized observation by international protocol using CLASS and also explores the perspective of children by analyzing their drawings of the same classes. Both approaches deliver relevant, consistent and complementary data, showing significant differences between classroom from schools with improvement trajectories and schools of the comparison group. Studied classrooms exhibited better pedagogical interactions and the exacerbation of teacher-centered practices, which are negatively correlated with quality interactions.
 
En este artículo se exploran características distintivas de las interacciones pedagógicas en clases de matemática de escuelas chilenas con trayectorias de mejoramiento, las que se contrastan con otras aulas del mismo nivel educacional. El estudio utiliza dos instrumentos, la observación externa y estandarizada mediante el uso protocolo internacional CLASS y además se indaga en la perspectiva de los niños analizando sus dibujos de las mismas clases. Ambas aproximaciones entregan información relevante, consistente y complementaria, que muestra significativas diferencias entre las aulas en estudio y las de referencia. Las aulas estudiadas exhiben una mejor calidad de las interacciones pedagógicas y una exacerbación de prácticas de enseñanza centradas en el profesor, que a su vez correlacionan negativamente con las interacciones de calidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB