Show simple item record

Interacciones pedagógicas y percepción de los estudiantes en escuelas chilenas que mejoran: una aproximación exploratoria;

dc.creatorGodoy Ossa, Felipe
dc.creatorVaras Scheuch, Leonor
dc.creatorMartínez Videla, María
dc.creatorTreviño, Ernesto
dc.creatorMeyer, Alejandra
dc.date2018-05-14
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:08Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:08Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2061
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000400008
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138948
dc.descriptionThis article explores the characteristics of pedagogical interactions in math classes of Chilean schools with improvement trajectories, which are contrasted with other classrooms in the same educational level. The study uses two instruments, the external and standardized observation by international protocol using CLASS and also explores the perspective of children by analyzing their drawings of the same classes. Both approaches deliver relevant, consistent and complementary data, showing significant differences between classroom from schools with improvement trajectories and schools of the comparison group. Studied classrooms exhibited better pedagogical interactions and the exacerbation of teacher-centered practices, which are negatively correlated with quality interactions.en-US
dc.descriptionEn este artículo se exploran características distintivas de las interacciones pedagógicas en clases de matemática de escuelas chilenas con trayectorias de mejoramiento, las que se contrastan con otras aulas del mismo nivel educacional. El estudio utiliza dos instrumentos, la observación externa y estandarizada mediante el uso protocolo internacional CLASS y además se indaga en la perspectiva de los niños analizando sus dibujos de las mismas clases. Ambas aproximaciones entregan información relevante, consistente y complementaria, que muestra significativas diferencias entre las aulas en estudio y las de referencia. Las aulas estudiadas exhiben una mejor calidad de las interacciones pedagógicas y una exacerbación de prácticas de enseñanza centradas en el profesor, que a su vez correlacionan negativamente con las interacciones de calidad.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2061/2733
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2061/3315
dc.rightsDerechos de autor 2016 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 149-169en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 3 (2016); 149-169es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titlePedagogical interactions and students perception at Chilean schools with improvement trajectories: an exploratory approachen-US
dc.titleInteracciones pedagógicas y percepción de los estudiantes en escuelas chilenas que mejoran: una aproximación exploratoriaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record