Show simple item record

ANÁLISIS DEL CAMBIO EN LOS NIVELES DE LOGROS DE ESCUELAS DE ALTA VULNERABILIDAD SOCIAL;

dc.creatorVolante Beach, Paulo
dc.creatorCumsille Eltit, Patricio
dc.creatorDenardin Gongalves, Fernanda
dc.creatorMüller Araya, Magdalena
dc.date2018-06-06
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:13Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:13Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3313
dc.identifier10.4067/S0718-07052008000200011
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139005
dc.descriptionThe study of interactions between variables macro and micro in educational organizations, is a challenge in the understanding of the effects of social programs, organizational interventions and classroom strategies that seek to improve the quality and coverage of learning in schools. The goal of this study is to go further in the analysis of the effects of the Critical Schools Program in Chile, comparing the results of SIMCE (National System for Measuring the Quality of Education) 2002-2005-2006 with a control group. For this, a multilevel study was conducted that allows to explain better the variability of the results. We obtain that the largest increases occurs in schools that have a lower socioeconomic status. We estimated a school effect equivalent to 6% and we found that a significant predictor of individual academic achievement is the variable parents expectations. These results indícate the urgency of increasing the school impact in schools of high vulnerability.  en-US
dc.descriptionEl estudio de las interacciones entre variables macro y micro de las organizaciones educativas representa un desafío para la comprensión de los efectos de los programas sociales, las intervenciones organizacionales y las estrategias en sala de clases que buscan mejorar la calidad y cobertura de los aprendizajes escolares. El objetivo de este estudio es profundizar el análisis de los efectos del Programa de Escuelas Críticas, comparando los resultados SIMCE 2002-2005-20061 de las escuelas intervenidas con un grupo control. Para esto se realizó un análisis multinivel que permitió explicar mejor la variabilidad de los resultados, obteniéndose que los mayores incrementos los obtienen las escuelas de menor nivel socioeconómico. Además se estimó un efecto establecimiento equivalente al 6% y se encontró que las expectativas de los padres y apoderados son un predictor significativo del logro académico a nivel individual. Estos resultados indican la urgencia de aumentar el efecto escolar en sectores de alta vulnerabilidad.  es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3313/3152
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3313/3759
dc.rightsDerechos de autor 2008 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 34 Núm. 2 (2008); 179-191en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 34 Núm. 2 (2008); 179-191es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleAnalysis of the change in levéis of achievement in vulnerable high schoolsen-US
dc.titleANÁLISIS DEL CAMBIO EN LOS NIVELES DE LOGROS DE ESCUELAS DE ALTA VULNERABILIDAD SOCIALes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record