• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Preschool teacher professional development: an analysis of a pedagogical experience from action-research and mediated interaction

Desarrollo profesional en educadoras de párvulos: análisis de un experiencia formativa desde la investigación-acción y la interacción mediada

Author
Guerra Zamora, Paula

Figueroa Céspedes, Ignacio

Salas Guzmán, Natalia

Arévalo Berríos, Rita

Morales Aldunate, Alejandra

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1240
10.4067/S0718-07052017000300010
Abstract
There is agreement about the need to improve preschool teacher education, especially in those aspects related to the tools for reflection and change of the pedagogical practices. In this context, a formative experience was carried out from the perspective of action-research. Data included teachers’ reports and an analysis of the recorded teachers’ interactions from the Learning Mediated Experience approach. Results show that the experience fosters empowerment and leadership in the teachers, the relationship between theory and practice, and the reflection about the interactions carried out by the teachers. Furthermore, it is observed a significant effect of the program in the frequency of mediated interactions developed by the teachers. Several implications of this study were discussed in relation to in-service preschool teacher education.
 
Existe consenso respecto de la necesidad de fortalecer la formación de educadoras de párvulos, especialmente en torno a las herramientas que poseen para la reflexión y cambio de la propia práctica. En este contexto, se propone una intervención formativa desde la mirada de la investigación-acción. La recolección de datos incluyó informes de análisis y reflexión y el análisis de interacciones videograbadas, desde la perspectiva de la Experiencia de Aprendizaje Mediado. Los resultados muestran que la experiencia desarrollada por las educadoras potencia un mayor empoderamiento y liderazgo, además de una mayor vinculación teoría - práctica y el fortalecimiento sistemático de una reflexión vinculada a las interacciones que desarrollan las educadoras de párvulo. Además se observa un efecto significativo del programa de formación en la frecuencia de interacciones mediadas desarrolladas por las educadoras.Se discuten las diversas implicancias de este estudio para la formación continua de educadoras de párvulos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB