Show simple item record

Formación de maestros y educación patrimonial

dc.creatorDomínguez Almansa, Andrés
dc.creatorLópez Facal, Ramón
dc.date2018-05-04
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:19Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:19Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1790
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000400003
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139073
dc.descriptionThis paper deals with the development of professional skills on the part of trainee teachers carrying out work in the primary classroom on elements of heritage found in nearby landscapes, especially those which provoke conflicting points of view, such as sites associated with the Spanish Civil War. This research is qualitative and interpretive in nature and has made the ethnographic model compatible with the case study on the basis of an incidental simple of primary teachers working collaboratively. The data analysed is mainly taken from teaching practice carried out in the primary classroom, although the trainee teachers’ prior experience at university has been taken into account. We have observed that the teachers who assumed and learned to develop a critical model of heritage, incorporating rational and emotional dimensions into the construction of identities, were able to successfully transmit these dimensions to their pupils, who, in turn, developed basic social skills in a successful way.en-US
dc.descriptionSe aborda el desarrollo de competencias profesionales de maestros en formación que han trabajado en aulas de primaria sobre el patrimonio presente en paisajes próximos, especialmente aquellos que suscitan conflictividad, como son los lugares de memoria asociados a la guerra civil española. Se trata de una investigación cualitativa de tipo interpretativo que ha compatibilizado el método etnográfico con el estudio de caso a partir de una muestra incidental de maestros que trabajaron colaborativamente. Los datos analizados proceden fundamentalmente de prácticas desarrolladas en aulas de educación primaria pero también se ha tenido en cuenta su formación previa en las aulas universitarias. Se comprueba que los maestros que han asumido y aprendido a desarrollar un modelo crítico del patrimonio, incorporando las dimensiones racional y emocional en la construcción de identidades, han sido capaces de aplicarlo a su alumnado de primaria, que, a su vez, ha desarrollado competencias sociales básicas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1790/1873
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 49-68en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 49-68es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleTeacher training and Heritage educationen-US
dc.titleFormación de maestros y educación patrimoniales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record