• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

School and social stratification in Chile: what is the role of “municipalización” and the subsidized private education in the reproduction of social inequalities?

Escuela y estratificación social en Chile: ¿cuál es el rol de la municipalización y la educación particular subvencionada en la reproducción de la desigualdad social?;
Escola e estratificação social no Chile: qual é o papel da municipalização e do ensino privado subvencionado na reprodução da desigualdade social?

Author
Puga, Ismael

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3076
10.4067/S0718-07052011000200013
Abstract
Using data from the survey EMSC 2001, the paper presents an empirical analysis of the impact of “municipalización” and the distinction between public and particular-subsidized (PS) schools into the future occupational achievement of individuals. The results seem concomitant with previous research which shows that PS schooling does not provide better pedagogic results than its counterpart once the students’ social origins are controlled, and further provide evidence for the effect of segregating students into different modalities of schooling into greater reproduction of social inequalities trough other indirect mechanisms. These mechanisms, I propose, should be tracked back to the segregation of networks and social capital, the differentiation as well of expectatives, and the establishment of distinct symbolic credentials which are recognized as such in the labor market. The PS schools, without really contributing to educational outputs, do generate greater inequelities of educational and occupational opportunities.  
 
Se presenta un análisis empírico del impacto de la municipalización y de la diferenciación entre escuelas públicas y particular subvencionadas (PS) sobre el logro laboral futuro de los individuos, a partir de la información contenida en la encuesta EMSC 2001. Los resultados sugieren concordancia con estudios previos en que la educación PS no proporciona mejores resultados pedagógicos que su contraparte una vez controlado el origen social de los estudiantes, pero indican además que la segregación de éstos en diversas modalidades aporta a la reproducción de la desigualdad a través de diversos mecanismos indirectos. Estos mecanismos, se propone, pueden rastrearse hasta la segregación de redes y capital social, la distribución diferenciada de expectativas, y el establecimiento de credenciales simbólicas diferenciadas que son reconocidas como tales en el mercado laboral. Las escuelas PS, sin aportar sustantivamente al logro educativo, generan una mayor desigualdad de oportunidades escolares y laborales.  
 
Apresenta-se uma análise empírica do impacto da municipalização e da diferenciação entre escolas públicas e particulares subvencionadas (PS), a partir de dados da pesquisa EMSC 2001, referentes à busca de futuro emprego pelos sujeitos. Os resultados não diferem de anteriores, os quais revelaram que a educação PS não fornece resultados pedagógicos melhores do que a sua contraparte, constatada a origem social dos estudantes. No entanto, os resultados indicam que a segregação em variadas formas contribui para a reprodução da desigualdade social por meio de outros mecanismos indiretos. Neste artigo, postula-se que estes mecanismos podem ser atribuídos à segregação de redes e capital social, à distribuição diferencial das expectativas e ao estabelecimento de diferentes credenciais simbólicas que são reconhecidas como tal no mercado de trabalho. As escolas PS, além de não fornecerem importantes avanços educacionais, geram, por outro lado, grandes desigualdades de oportunidades educacionais e de emprego.  
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The Socio-Spatial Dimension of Social Capital. An Analysis of Neighborhood Social Capital and Collective Efficaciousness in Eight Social Housing Complexes in Chile 

    Ibarra, Sebastián; Universidad de Aysén. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 46, núm. 138 (2020)
  • Synergetic social work: Social intervention focusing on social networking and social capital 

    Saravia Cortés, Felipe. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 25 (2014): Perspectivas: notas sobre intervención y acción social; 85-100
  • El área social y la producción de la revista chilena de terapia ocupacional: Reflexiones desde la terapia ocupacional social 

    Bianchi, Pamela Cristina; Serrata Malfitano, Ana Paula. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 16 Núm. 2 (2016): Diciembre; 127-141
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB