• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Analysis and Evaluation of Generic Competencies in Initial Teacher Training

Análisis y Evaluación de las Competencias Genéricas en la Formación Inicial del Profesorado;

Author
Amor Almedina, Mª Isabel

Serrano Rodríguez, Rocío

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4137
10.4067/S0718-07052018000200009
Abstract
The objective of this study was to evaluate the level of development of generic competencies in university degree programs. The sample was composed of 1243 students, 491 graduates, and 351 teachers from 23 Spanish universities. The statistical analyses employed in this study included the following: We first carried out a Confirmatory Factor Analysis (CFA) of the scale to test the factorial structure of the instrument and basic descriptive analyses to determine which groups of competencies were most developed in each of the groups composing sample. Subsequently, an analysis of variance was performed to understand the differences between the groups. The results obtained demonstrate that there were significant differences between the three groups, but in general, teamwork was the most noted competency for all participants, as opposed to the ability to communicate in a language and technological competence.
 
El propósito de este estudio es evaluar el nivel de desarrollo de las competencias genéricas en los grados universitarios. La muestra se formó de 1243 estudiantes, 491 graduados y 351 profesores de 23 universidades españolas. Los análisis estadísticos empleados han sido los siguientes: Análisis Factorial de Confirmación (CFA) de la escala para comprobar la estructura factorial del instrumento y análisis descriptivos básicos, para conocer cuáles son los grupos de competencias más desarrolladas en cada uno de los grupos que conforman la muestra. Posteriormente, se realizan análisis de varianza para conocer las diferencias entre los grupos. Los resultados muestran que existen diferencias significativas entre los tres grupos, pero, en general, la competencia para trabajar en equipo es la mejor percibida por todos los participantes, en contraposición a la capacidad de comunicación en un idioma y la competencia tecnológica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB