• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Learning and Historization: Contributions of psychoanalytic theory to the understanding of learning difficulties in children who have experienced processes of institucionalization and adoption

Aprendizaje e Historización: Aportes de la teoría psicoanalítica a la comprensión de dificultades de aprendizaje en niños que han vivenciado procesos de institucionalización y adopción;

Author
Fernández Olguín, Daniela

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4220
10.4067/S0718-07052018000300075
Abstract
The aim of this article is to analyze learning difficulties based on the concept of historization proposed by psychoanalytic theory in the case of children who have lived through experiences of institutionalization and adoption. Through reviewing the case of a minor who grew up in the context of a children’s institution and was adopted by a family, it is proposed the integration of the subjective and historical aspects in the understanding and analysis of the learning difficulties, considering the fact that there are psychic aspects linked to the student’s historization process that organize their relationship with learning, which is why it is a relevant analysis element in the study and intervention in learning problems.
 
El siguiente artículo tiene por objetivo analizar las dificultades de aprendizaje a partir del concepto de historización que propone la teoría psicoanalítica en el caso de niños que han vivenciado experiencias de institucionalización y adopción. A través de la revisión del caso de una menor que creció en el contexto de una institución de menores y fue adoptada por una familia, se propone la integración de los aspectos subjetivos e históricos en la comprensión y análisis de las dificultades de aprendizaje, considerando existen aspectos psíquicos vinculados al trabajo de historización del estudiante que organizan su relación con el aprender, por lo cual es un elemento de análisis relevante en el estudio e intervención de casos con problemáticas de aprendizaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB