Learning and Historization: Contributions of psychoanalytic theory to the understanding of learning difficulties in children who have experienced processes of institucionalization and adoption
Aprendizaje e Historización: Aportes de la teoría psicoanalítica a la comprensión de dificultades de aprendizaje en niños que han vivenciado procesos de institucionalización y adopción;
dc.creator | Fernández Olguín, Daniela | |
dc.date | 2019-01-24 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:28Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4220 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052018000300075 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139180 | |
dc.description | The aim of this article is to analyze learning difficulties based on the concept of historization proposed by psychoanalytic theory in the case of children who have lived through experiences of institutionalization and adoption. Through reviewing the case of a minor who grew up in the context of a children’s institution and was adopted by a family, it is proposed the integration of the subjective and historical aspects in the understanding and analysis of the learning difficulties, considering the fact that there are psychic aspects linked to the student’s historization process that organize their relationship with learning, which is why it is a relevant analysis element in the study and intervention in learning problems. | en-US |
dc.description | El siguiente artículo tiene por objetivo analizar las dificultades de aprendizaje a partir del concepto de historización que propone la teoría psicoanalítica en el caso de niños que han vivenciado experiencias de institucionalización y adopción. A través de la revisión del caso de una menor que creció en el contexto de una institución de menores y fue adoptada por una familia, se propone la integración de los aspectos subjetivos e históricos en la comprensión y análisis de las dificultades de aprendizaje, considerando existen aspectos psíquicos vinculados al trabajo de historización del estudiante que organizan su relación con el aprender, por lo cual es un elemento de análisis relevante en el estudio e intervención de casos con problemáticas de aprendizaje. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4220/5271 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 3 (2018); 75-88 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 3 (2018); 75-88 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Learning and Historization: Contributions of psychoanalytic theory to the understanding of learning difficulties in children who have experienced processes of institucionalization and adoption | en-US |
dc.title | Aprendizaje e Historización: Aportes de la teoría psicoanalítica a la comprensión de dificultades de aprendizaje en niños que han vivenciado procesos de institucionalización y adopción | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}