• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Relations between conceptions and pedagogical practices: analysis of 13 Didactic Sequences of History teachers using technologies in the school classroom

Relaciones entre concepciones y prácticas pedagógicas: análisis de 13 Secuencias Didácticas de profesores de Historia usando tecnologías en el aula escolar;

Author
Arancibia Herrera, Marcelo

Galaz Ruíz, Alberto

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6024
10.4067/S0718-07052019000100103
Abstract
This paper deepens into the understanding of relationships between History teachers’ conceptions about teaching and learning through the didactic use of ICT. It is possible to find the submission of in-depth interviews and analysis of didactic sequences where 13 History teachers used technology. There was a phenomenographic analysis, which set categories and subcategories related to curricular, didactic and practical use dimensions when ICT were in use. Results evidence patterns between teacher’s conceptions and pedagogical classroom decisions towards the use of technology in class. It is possible to establish segments of teacher’s actions related to direct instruction or individual or social construction of knowledge within didactic sequences. Additionally, there is a need to include the processes of construction processes of constructivist conceptions basis for didactic innovation through ICT in the formation of teachers.
 
Este artículo profundiza en el conocimiento sobre las relaciones entre las concepciones de profesores de Historia sobre enseñar y aprender con el uso didáctico de TIC. Fueron aplicadas entrevistas en profundidad y se analizaron secuencias didácticas con uso de Tecnología de 13 profesores de Historia. El tipo de análisis fue fenomenográfico configurándose categorías y subcategorías en relación a las dimensiones curriculares, didácticas y sobre el uso de TIC. Los resultados establecen patrones entre las concepciones del profesor con las decisiones didácticas en el aula cuando usa Tecnología. Se logra configurar en las secuencias didácticas Segmentos de Actuación Docente con uso de Tecnología asociados a concepciones de tipo Transmisiva, Constructivista Individual o Social. También, emerge la necesidad de instalar en la formación del profesorado el trabajo sobre los procesos de construcción de concepciones constructivistas como sustrato de la innovación didáctica con tecnología.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB