• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Interculturality in teacher education: A contribution from indigenous peoples’ voices

Interculturalidad en la formación docente: Un aporte desde las voces de personas de los pueblos originarios;

Author
Ibáñez Salgado, Nolfa

Figueroa Espínola, Ana María

Rodríguez, M. Soledad

Aros Nuñez, Alvaro

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3606
10.4067/S0718-07052018000100225
Abstract
This article reports on a study that analyzed the discourses of Mapuche and Aymara people in relation to teacher education. Our aim is to contribute to the inclusion of specific training in pedagogical attention to cultural diversity in formal processes higher education for teachers, an issue that we consider urgent.  This article presents a general view of the current context, the main conceptual and epistemological foundations on which the study is based, and its methodological guidelines. The results of the first levels of analysis show a nearly complete correspondence between the conceptualizations, evaluations, and expectations about teacher education held by the different actors consulted: teachers, traditional educators, students, parents, and relatives, both Mapuche and Aymara.
 
El artículo informa de una investigación que analiza discursos de personas mapuche y aymara, en relación a la formación docente. El objetivo es contribuir a la formación para la atención pedagógica a la diversidad cultural en las carreras de Pedagogía, cuestión que consideramos urgente. Se presenta una visión general del contexto actual, los principales fundamentos conceptuales y epistemológicos en los que se basa el estudio y sus lineamientos metodológicos. Los resultados preliminares muestran una casi total correspondencia entre las conceptualizaciones, valoraciones y expectativas sobre la formación docente de los distintos actores: profesores, educadores tradicionales, estudiantes, apoderados y familiares, tanto mapuche como aymaras.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB