Show simple item record

Patrimonio, competencias históricas y metodologías activas de aprendizaje. Un análisis de las opiniones de los docentes en formación en España e Inglaterra

dc.creatorMiralles M., Pedro
dc.creatorGómez C., Cosme
dc.creatorRodríguez P., Raimundo
dc.date2018-05-04
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:38Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:38Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1796
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000400009
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139294
dc.descriptionThe objective of this work is to analyze the perceptions of the teachers of Secondary Education in formation on the heritage and its role in the teaching and learning of History. The information on this subject has been selected of the questionnaire entitled “Opinion and perception of teachers in initial formation on the learning of history and the evaluation of historical competences”. The sample consists of 506 students of the Master’s Training Teacher of Secondary Education in Spain (344) and the Postgraduate Certificate in Education (PGCE) and Teach First in England (162). 22 universities participated: 13 Spanish and 9 English. The data were coded in the statistical program SPSS v21.0, and descriptive analysis, contingency tables, statistical tests and correlations were carried out. The results show a close link between the positive valuation of heritage, the use of active learning methodologies and an epistemological conception of history as critical knowledge.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo es analizar las percepciones de los docentes de Educación Secundaria en formación sobre el patrimonio y su rol en la enseñanza y el aprendizaje de la historia. Se ha seleccionado la información de esta temática del cuestionario titulado “Opinión y percepción del profesorado en formación inicial sobre el aprendizaje de la historia y la evaluación de competencias históricas”. La muestra la componen 506 estudiantes del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria en España (344) y del Postgraduate Certificate in Education (PGCE) y el Teach First en Inglaterra (162). Participaron 22 universidades: 13 españolas y 9 inglesas. Los datos han sido codificados en el programa estadístico SPSS v21.0, y se ha realizado un análisis descriptivo, tablas de contingencia, pruebas estadísticas y correlaciones. Los resultados muestran una estrecha vinculación entre la valoración positiva del patrimonio, el uso de metodologías activas de aprendizaje y una concepción epistemológica de la historia como saber crítico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1796/1879
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 161-184en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 4 (2017); 161-184es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleHeritage, historical competences and active learning methodologies. An analysis of the opinions of teachers in training in Spain and Englanden-US
dc.titlePatrimonio, competencias históricas y metodologías activas de aprendizaje. Un análisis de las opiniones de los docentes en formación en España e Inglaterraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record