• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Gestión Turística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Gestión Turística
  • View Item

DOMESTIC TOURISM: PROSPECTIVE PERCEPTION IN THE METROPOLITAN REGION OF MAULE REGION TOURISM ATTRACTIONS

TURISMO INTERNO: PERCEPCIÓN PROSPECTIVA DE ATRACTIVOS DE LA REGIÓN DEL MAULE EN LA REGIÓN METROPOLITANA;

Author
Zamora, Jorge

Barril, M. Eugenia

Benavides, Erika

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/gestur/article/view/3488
10.4206/gest.tur.2009.nesp-03
Abstract
This paper is an exploratory research about the perception of Santiago´s residents over the tourism services supply from the Maule Region. After the review of literature, a two-stages exploratory research was applied. The first part was seven focus groups of Santiago´s residents split by social classes: upper, middle and working classes. The second part was 18 in-depth interviews to tour operators. Main results were externally validated with results from previous studies. Maule Region is rarely known by those interviewed. Tour operators stated the ineffectiveness of promotional campaigns organized by both central and local government and tourism businesses with regard to providing information about this market. Most tour operators were unaware of current supply of tourism offered from the Maule Region; yet those few who are already well informed stated that the level of service quality and of infrastructure is not suitable for their own customers. However, for these operators to promote Maule Region tourism, it is essential a substantial improvement in the service quality, infrastructure and information.
 
El presente trabajo es una investigación exploratoria que pretende prospectar la percepción de los habitantes de la ciudad de Santiago, Chile, sobre la oferta turística de la Región del Maule. Se realizó una revisión bibliográfica y se preparó una investigación exploratoria aplicada en dos etapas. La primera parte consistió en la organización y ejecución de siete grupos foco a residentes en Santiago que pertenecen a los grupos socioeconómicos ABC1, C2 y C3 (grupos altos, medios-altos, medios-medios y medios-bajos), y la segunda parte consistió en 18 entrevistas en profundidad a una muestra por conveniencia de tour operadores. Los principales resultados del estudio exploratorio se validaron externamente con resultados de estudios previos. La Región del Maule es escasamente conocida por los santiaguinos, y que en opinión de tour operadores, los medios de promoción actualmente utilizados tanto por los empresarios como autoridades municipales y gubernamentales no han sido eficaces en informar a la población. La gran mayoría de los operadores turísticos desconocen la oferta turística de la Región. Además, aquéllos que sí la conocen, perciben que la calidad de servicios y nivel de la infraestructura es inadecuada para su clientela. Las condiciones para que estas comercializadoras de servicios turísticos pudiesen promover la Región del Maule como destino turístico requieren mejorar sustancialmente la información y la calidad de servicio e infraestructura.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB