Linguistic style in educational centers for poor preschool children
Estilo lingüístico en centros educativos para preescolares pobres
Author
Pandolfi B., Ana María
Mathiesen de G., María Elena
Herrera G., María Olivia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/169010.4067/S0071-17131997003200005
Abstract
The linguistic style of paraprofessional adults in charge of poor preschool children, between 3 and 4 years of age, in educational Chilean centers has been analysed in this work to relate it with the children's linguistic development. With this aim, 18 Nursery School Assistants were observed for about two or three hours each in their classrooms. Written transcriptions and video recordings were used for such purpose. Later on, all intelligible dialogue interactions between adult and children were analysed. Matrices for five linguistic levels including non-verbal language were employed to register the data.
A global description of three linguistic input styles was obtained. The results of language tests applied to the children were contrasted with the three styles found for the adults. Se ha intentado caracterizar el estilo lingüístico que utilizan los adultos paraprofesionales, a cargo de niños preescolares pobres entre 3 y 4 años de edad, en centros educacionaleschilenos, y relacionarlo con los avances en el desarrollo lingüístico de los niños que atienden.
Con este fin, se observó en las salas de actividades a 18 Asistentes de Educadora, por un período de alrededor de dos a tres horas por Asistente, utilizando para ello transcripciones escritas y videograbados; posteriormente, se analizaron todos los intercambios dialógicos inteligibles entre la Asistente y los niños, se ingresaron los datos a una Pauta de Observación que contempla matrices para los cinco niveles lingüísticos, incluyendo el paralenguaje.
Se ha logrado obtener una descripción global de tres estilos de interacción lingüística, los que se exponen en el trabajo. Se contrastaron los resultados de las pruebas de lenguaje aplicadas a los niños con los tres estilos descritos para el adulto.