• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Linguistic Perceptions of Bilingual Speakers: an evaluation analysis

Percepciones lingüísticas de hablantes bilingües: análisis evaluativo

Author
Oteíza, Teresa

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1494
10.4067/S0071-17132007000100010
Abstract
In this study we analyze the language perceptions of a group of college bilingual speakers who live in the United States whose native/heritage language is Spanish. The evaluation analysis of their proficiency in Spanish, both in colloquial and academic registers, has been done from an Appraisal Analysis and Systemic Functional Linguistics. Together, these models provide a theoretical and methodological framework that allows us to examine interpersonal meanings at the lexico-grammatical and discourse–semantic level. An adequate understanding of the subjectivities from where bilingual speakers are situated, while in the process of acquiring formal Spanish to successfully perform in contexts other than colloquial interactions, appears even more crucial if we take into consideration that Spanish is a minority language in the country.
 
En este estudio se analizan las percepciones lingüísticas de un grupo de hablantes bilingües universitarios que viven en Estados Unidos y cuya lengua materna/heredada es el español. El análisis de las evaluaciones de su competencia en español, tanto en registros coloquiales como académicos, se ha realizado desde un Análisis de Evaluación y la Lingüística Sistémico Funcional. En conjunto, estos modelos ofrecen un marco teórico y metodológico que permite examinar significados interpersonales tanto a nivel léxico-gramatical como discursivo-semántico. La comprensión de las subjetividades desde donde se sitúan estos hablantes bilingües, en proceso de adquirir un español formal que les permita desenvolverse con éxito en otros contextos que no sean las interacciones coloquiales, resulta aún más crítica si se tiene en cuenta que el español es una lengua minoritaria en el país.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB