Show simple item record

Percepciones lingüísticas de hablantes bilingües: análisis evaluativo

dc.creatorOteíza, Teresa
dc.date2018-02-19
dc.date.accessioned2020-07-14T19:18:53Z
dc.date.available2020-07-14T19:18:53Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1494
dc.identifier10.4067/S0071-17132007000100010
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144312
dc.descriptionIn this study we analyze the language perceptions of a group of college bilingual speakers who live in the United States whose native/heritage language is Spanish. The evaluation analysis of their proficiency in Spanish, both in colloquial and academic registers, has been done from an Appraisal Analysis and Systemic Functional Linguistics. Together, these models provide a theoretical and methodological framework that allows us to examine interpersonal meanings at the lexico-grammatical and discourse–semantic level. An adequate understanding of the subjectivities from where bilingual speakers are situated, while in the process of acquiring formal Spanish to successfully perform in contexts other than colloquial interactions, appears even more crucial if we take into consideration that Spanish is a minority language in the country.en-US
dc.descriptionEn este estudio se analizan las percepciones lingüísticas de un grupo de hablantes bilingües universitarios que viven en Estados Unidos y cuya lengua materna/heredada es el español. El análisis de las evaluaciones de su competencia en español, tanto en registros coloquiales como académicos, se ha realizado desde un Análisis de Evaluación y la Lingüística Sistémico Funcional. En conjunto, estos modelos ofrecen un marco teórico y metodológico que permite examinar significados interpersonales tanto a nivel léxico-gramatical como discursivo-semántico. La comprensión de las subjetividades desde donde se sitúan estos hablantes bilingües, en proceso de adquirir un español formal que les permita desenvolverse con éxito en otros contextos que no sean las interacciones coloquiales, resulta aún más crítica si se tiene en cuenta que el español es una lengua minoritaria en el país.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1494/1572
dc.rightsDerechos de autor 2007 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 42 (2007); 155-173en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 42 (2007); 155-173es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleLinguistic Perceptions of Bilingual Speakers: an evaluation analysisen-US
dc.titlePercepciones lingüísticas de hablantes bilingües: análisis evaluativoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record