• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

The particle "eh" and the Theory of Relevance. An example of procedural content Silvia Ramírez Gelbes

La partícula "eh" y la Teoría de la Relevancia. Un ejemplo de contenido procedimental

Author
Ramírez Gelbes, Silvia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1577
10.4067/S0071-17132003003800010
Abstract
The Relevance Theory poses that human communication is reached through the interaction of ostension and inference in search of relevance. And relevance is a comparative concept based on the relationship between an assumption given by the speaker and a context rebuilt by the addressee. In the relevance-theoretic framework, an utterance is expected to encode two types of information: the conceptual content (about the information on representations) and the procedural content (about the information on how to manipulate representations). The analysis of the particle "eh" was chosen here as an example of procedural content that constraints higher level explicatures and guides inferences toward confirmation. This is why we consider the occurrence of "eh" in several speech acts and conclude that the presence of this particle gives an instruction like "Take this utterance as an utterance where the speaker says what she says seriously".
 
La Teoría de la Relevancia propone que la comunicación humana se logra por la conjunción de la ostensión y la inferencia en la búsqueda de la relevancia. Y la relevancia es un concepto comparativo que deriva de la relación entre un supuesto que proporciona el emisor y un contexto que reconstruye el destinatario. Dentro de esta teoría, la codificación lingüística presenta dos tipos de significado: el conceptual (de la información sobre las representaciones) y el procedimental (de la información sobre cómo manejar las representaciones). Elegimos el análisis de la partícula "eh" como ejemplo de contenido procedimental que restringe las explicaturas de nivel alto y orienta las inferencias en el sentido de la confirmación. Consideramos, por ello, la ocurrencia de "eh" en distintos actos de habla y concluimos que la presencia de esta partícula provee una instrucción del tipo "Tome la proposición como que el emisor dice lo que dice seriamente".
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB