Show simple item record

La partícula "eh" y la Teoría de la Relevancia. Un ejemplo de contenido procedimental

dc.creatorRamírez Gelbes, Silvia
dc.date2018-02-22
dc.date.accessioned2020-07-14T19:18:53Z
dc.date.available2020-07-14T19:18:53Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1577
dc.identifier10.4067/S0071-17132003003800010
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144314
dc.descriptionThe Relevance Theory poses that human communication is reached through the interaction of ostension and inference in search of relevance. And relevance is a comparative concept based on the relationship between an assumption given by the speaker and a context rebuilt by the addressee. In the relevance-theoretic framework, an utterance is expected to encode two types of information: the conceptual content (about the information on representations) and the procedural content (about the information on how to manipulate representations). The analysis of the particle "eh" was chosen here as an example of procedural content that constraints higher level explicatures and guides inferences toward confirmation. This is why we consider the occurrence of "eh" in several speech acts and conclude that the presence of this particle gives an instruction like "Take this utterance as an utterance where the speaker says what she says seriously".en-US
dc.descriptionLa Teoría de la Relevancia propone que la comunicación humana se logra por la conjunción de la ostensión y la inferencia en la búsqueda de la relevancia. Y la relevancia es un concepto comparativo que deriva de la relación entre un supuesto que proporciona el emisor y un contexto que reconstruye el destinatario. Dentro de esta teoría, la codificación lingüística presenta dos tipos de significado: el conceptual (de la información sobre las representaciones) y el procedimental (de la información sobre cómo manejar las representaciones). Elegimos el análisis de la partícula "eh" como ejemplo de contenido procedimental que restringe las explicaturas de nivel alto y orienta las inferencias en el sentido de la confirmación. Consideramos, por ello, la ocurrencia de "eh" en distintos actos de habla y concluimos que la presencia de esta partícula provee una instrucción del tipo "Tome la proposición como que el emisor dice lo que dice seriamente".es-ES
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1577/1654
dc.rightsDerechos de autor 2003 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 38 (2003); 157-177en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 38 (2003); 157-177es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleThe particle "eh" and the Theory of Relevance. An example of procedural content Silvia Ramírez Gelbesen-US
dc.titleLa partícula "eh" y la Teoría de la Relevancia. Un ejemplo de contenido procedimentales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record