• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Stultifera
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Stultifera
  • View Item

Crossing the threshold: the autoethnographic experience from concept to practice

Cruce del umbral: la experiencia autoetnográfica del concepto a la práctica

Author
Márquez Vargas, Vanessa A.

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/6015
10.4206/rev.stultifera.2019.v2n2-07
Abstract
The purpose of this paper is to give an account of a process of reflection on the concept of pedagogy in the disciplinary field of Social Sciences, based on the implementation of autoethnography as a primary revision methodology, a guide on the way to understanding schooling systems, which allows to cross the conceptual thresholds of school systems and assume pedagogy as a framework of action and discourse, arranged for the production of knowledge from thinking, feeling and doing inside and outside institutionalized school spaces.The autoethnography gives way to introspection and seeks a narrative of its own, from the awareness of itself, facing the environment; Therefore, it can generate questions that, beyond seeking definitive answers, stimulate the emergence of ideas that are gradually nourished by experience in the way of scientific, critical, entropic and intersubjective research.
 
Este artículo tiene como propósito dar cuenta de un proceso de reflexión en torno al concepto de pedagogía en el campo disciplinar de las Ciencias Sociales, a partir de la puesta en marcha de la autoetnografía como metodología de revisión primaria, guía en el camino para la compresión de los aspectos disciplinares y epistemológicos que permiten cruzar los umbrales conceptuales de los sistemas escolares y llegar a la pedagogía como un entramado de acción y discurso, dispuesto para la producción de conocimiento desde el pensar, el sentir y el hacer. La autoetnografía da paso a la introspección y procura una narrativa propia, desde la conciencia de sí frente al entorno; por tanto, puede generar cuestionamientos que, más allá de buscar respuestas definitivas, estimulan la aparición de ideas que poco a poco se van nutriendo de la experiencia en el camino de la investigación científica, crítica, entrópica e intersubjetiva.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB