• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Ronald Kay y Eugenio Dittborn. The image of the Pietà, the Pietà as an image

Ronald Kay y Eugenio Dittborn. La imagen de la Pietà, la Pietà como imagen

Author
López, Paz

Full text
https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2143
10.7764/aisth.64.17
Abstract
In the face of politically violent settings, how art and visuality undertake a distinctive relationship with the importance of history arises as a natural question. This article directs our attention to the texts written by the Chilean-German critic Ronald Kay in Chile in the 70s and 80s, particularly those which insistently examine the relationship among image, history, and memory. Taking the attachment held by the critic to the work of Eugenio Dittborn as a starting point, we have focused our attention on the Pietà to reflect upon the idea of an image, which, amidst sorrowful times and taking its frailty into consideration, represents loving and warm protection. Namely, it is about undertaking the question of the power of an image of art to keep what is lost, as long as it is lost, in safety.
 
Frente a contextos de violencia política, surge la pregunta por los modos que tendría el arte y la visualidad de asumir una particular relación con el peso de lo histórico. El siguiente artículo aborda los textos que el crítico chileno-alemán Ronald Kay escribió durante la década de los 70´s y los 80`s en Chile, sobre todo aquellos que interrogan insistentemente la relación entre imagen, historia y memoria. A partir de las filiaciones que el crítico mantiene con la obra de Eugenio Dittborn, nos hemos detenido en el motivo de la Pietà como vía de acceso a una reflexión sobre la imagen en el contexto de un tiempo doliente. Una imagen que, atendiendo su fragilidad, asume una amorosa labor de resguardo, acogida y protección. Se trata, en otras palabras, de asumir la pregunta por el poder que tendría la imagen del arte para poner a salvo aquello que se pierde en tanto que se pierde.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Ronald Kay y Eugenio Dittborn. La imagen de la Pietà, la Pietà como imagen. 

    Lopez, Paz. Revista Aisthesis; Núm. 64 (2018); 271 - 284
  • Carta inédita de Jerónimo Pietas al rey Felipe V de España, 1723 

    Goicovich, Francis. Revista de Historia y Geografía; Núm. 35 (2016); 157-177
  • Un informe inédito de Jerónimo Pietas sobre los indios del Reino de Chile, 1719. 

    Goicovich Videla, Fracis. Cuadernos de Historia; Núm. 24 (2005): Marzo; 207-224 Pág.
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB