Show simple item record

Ronald Kay y Eugenio Dittborn. La imagen de la Pietà, la Pietà como imagen

dc.creatorLópez, Paz
dc.date2018-12-31
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2143
dc.identifier10.7764/aisth.64.17
dc.descriptionIn the face of politically violent settings, how art and visuality undertake a distinctive relationship with the importance of history arises as a natural question. This article directs our attention to the texts written by the Chilean-German critic Ronald Kay in Chile in the 70s and 80s, particularly those which insistently examine the relationship among image, history, and memory. Taking the attachment held by the critic to the work of Eugenio Dittborn as a starting point, we have focused our attention on the Pietà to reflect upon the idea of an image, which, amidst sorrowful times and taking its frailty into consideration, represents loving and warm protection. Namely, it is about undertaking the question of the power of an image of art to keep what is lost, as long as it is lost, in safety.en-US
dc.descriptionFrente a contextos de violencia política, surge la pregunta por los modos que tendría el arte y la visualidad de asumir una particular relación con el peso de lo histórico. El siguiente artículo aborda los textos que el crítico chileno-alemán Ronald Kay escribió durante la década de los 70´s y los 80`s en Chile, sobre todo aquellos que interrogan insistentemente la relación entre imagen, historia y memoria. A partir de las filiaciones que el crítico mantiene con la obra de Eugenio Dittborn, nos hemos detenido en el motivo de la Pietà como vía de acceso a una reflexión sobre la imagen en el contexto de un tiempo doliente. Una imagen que, atendiendo su fragilidad, asume una amorosa labor de resguardo, acogida y protección. Se trata, en otras palabras, de asumir la pregunta por el poder que tendría la imagen del arte para poner a salvo aquello que se pierde en tanto que se pierde.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2143/2191
dc.rightsDerechos de autor 2019 AISTHESISes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 64 (2018); 271-284en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 64 (2018); 271-284es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectRonald kayen-US
dc.subjectEugenio Dittbornen-US
dc.subjectPietàen-US
dc.subjectImageen-US
dc.subjectMemoryen-US
dc.subjectRonald Kayes-ES
dc.subjectEugenio Dittbornes-ES
dc.subjectPietàes-ES
dc.subjectImagenes-ES
dc.subjectMemoriaes-ES
dc.titleRonald Kay y Eugenio Dittborn. The image of the Pietà, the Pietà as an imageen-US
dc.titleRonald Kay y Eugenio Dittborn. La imagen de la Pietà, la Pietà como imagenes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record