• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

“Then I wanted to smoke”. Opium in César Vallejo and Pablo Neruda: Asian Roads of Experimentation

“Quise entonces fumar”. El opio en César Vallejo y Pablo Neruda: rutas asiáticas de experimentación

Author
Leal, Francisco

Full text
https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2408
10.4067/S0718-71812015000200004
Abstract
César Vallejo and Pablo Neruda smoked opium when they are writing Trilce (1922) and Residence on Earth (1935), respectively. There is no mention of the drug in their poetry collections, but both wrote literary texts telling their narcotic experience: a short-story in Vallejo; confessions and memoirs, in Neruda. The two poets also described the opium as a door to Asia, its customs and people. Through an analysis of Vallejo´s short story, “Cera”, included in Escalas Melografiadas (1923) and Neruda´s poem “El opio en el Este”, included in Memorial de Isla negra (1964), this paper investigates, on the one hand, the aesthetic´s concepts revealed thru the relationships between opium and the writing of these poets, and on the other hand, the connections thru opium with the Asia ad way to define the political views of the poets.
 
César Vallejo y Pablo Neruda fuman el opio cuando están escribiendo Trilce (1922) y Residencia en la tierra (1935), respectivamente. No mencionan la droga en sus colecciones, pero ambos escriben al margen de su obra literaria textos sobre su experiencia narcótica: un cuento-testimonio, en Vallejo; confesiones y memorias, en Neruda. Los dos poetas igualmente describen al opio como una puerta de valoración de lo asiático, sus costumbres y habitantes. Por medio del análisis de los escritos sobre el opio de Vallejo en su cuento “Cera” de Escalas melografiadas (1923) y de Neruda en su poema “El opio en el Este” de Memorial de Isla negra (1964), este artículo investiga, por un lado, los conceptos estéticos que se revelan en las relaciones del opio con la escritura de estos poetas, y por otro lado, las relaciones del opio con lo asiático que establecen los escritores como una forma de definir sus concepciones políticas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB