• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

Approximations to a Total Work poetics in Juan Emar’s Umbral

Aproximaciones a una poética de Obra total en Umbral de Juan Emar

Author
Vásquez, Malva

Vargas, Constanza

Full text
https://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/2474
10.4067/S0718-71812014000200007
Abstract
In Umbral, Primer Pilar, El Globo de Cristal Emar puts in practice a sort of “peripheral cosmopolitism” by experimenting to the maximum with diverse avant-garde proposals and formulations about the category of Total Work from an attitude of critical distance from those artistic projects. In Umbral he recontextualizes the Quarrel of the Ancients and the Moderns that he had displayed in his work as an art critic in the paper La Nación through different meta-literary strategies: for instance, the creation of a drama-novel that allows him to integrate both the poles of artistic production and of critical reception. Emar, faithful to his understanding of (modern) “living art” as “creative doubt”, renders Umbral as an “object of anxiety” in diverse narratological levels, both thematic and formal. On a thematic level, playing with the Nietzschean Apollonian and the Dionysian allows him to display a poetics of fiction that involves, on a theoretical level, a critique of the modern notion of author. 
 
Emar en Umbral, Primer Pilar, El Globo de Cristal practica una suerte de “cosmopolitismo periférico” al experimentar al máximo con diversas propuestas vanguardistas y formulaciones de la categoría de Obra Total. Recontextualiza así la Querella Antiguos y Modernos que desplegara en su labor como crítico de arte en el Diario La Nación por medio de la creación de una novela-drama que permite integrar tanto el polo de la producción artística como el de la recepción crítica. Emar, fiel a su entendimiento del “arte vivo” como “duda creadora”, conforma a Umbral como “objeto de ansiedad”. A nivel temático, el juego con lo apolíneo y lo dionisíaco nietzscheano le permite desplegar una poética de la ficción que implica una crítica de la noción moderna de autor. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB